Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Veszely Ferenc (1945 - )

ADY > MONA LISA - 20 ezer forint, 1972

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Veszely Ferenc képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

120x81 cm
olaj, szita, vászon

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Kategória:  Színek, Realizmusok, Meglepetések

Jelezve a hátoldalon: Veszely

Kiállítva: Veszely, Studió Galéria, Galéria, 1976

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Dollárból forint

 

Az amerikai pop art a fogyasztói társadalom sűrű szövésű vizuális világából nőt ki a 60-as években, egyszerre véve át a kereskedelmi mechanizmus sémáit és kritizálva a folyamatos vásárlás rossz reflexeit. A magyar pop art a kelet-európai valóságra hangolva, némi késéssel bontakozott ki. Az elmúlt évtized kutatásainak köszönhetően sorra kerülnek elő a pop art korai ikonjai (Kemény György alkotásai például az 1968-as Fészekbeli kiállításából), illetve a „poszt pop” olyan korábban kevéssé ismert alkotói, mint Sarkadi Péter vagy Bernáth/y Sándor. (De akár Pauer Gyula szépségkirálynőire vagy Sóskuti Tibor new wave portréira is gondolhatunk a 80-as évekből.) Ezekhez a „poszt pop” alkotásokhoz hasonló Veszely Ferenc most előkerült műve, ami már a 70-es évekbeli konceptuális művészet szemüvegén át néz a pop artra, behelyezve a nemzetközi irányzat egyes motívumait a helyi összefüggésrendszerbe. Veszely 1945-ben született az ausztriai Welsben, majd Barcsay Jenő, Kádár György és Konecsni György tanítványaként végzett a Képzőművészeti Főiskolán 1968-ban. Annak a fiatal nemzedéknek a tagja, amely számára a nyugati pop art hatása a konceptuális művészettel keveredett. Dolgozott a Makói Grafikai Művésztelepen, szerepelt a Ludwig Múzeum (Képtaktikák. Makói Grafikai Művésztelep, 1977–1990) 2016-os kiállításán is.

 

Pop art főmű

 

Veszely az 1970-ben forgalomba került új címletet, az 500 forintos bankjegyet sokszorosította szitanyomással a vászonra, összértékében messze felülmúlva a korabeli átlagkeresetet. (A negyven bankó összesen 20.000 forintot „ér”.) Egyértelmű az utalás a pop art pápájára, Andy Warholra, aki a kor legnagyobb sztárjait (Marilyn Monroe-tól Liz Taylorig) többszörözte meg szitanyomással képein. A végtelen étvágyú képfogyasztást és a sztárkultuszt tematizáló Andy Warhol a hírességek mellett magát az amerikai dollárt is képekre nyomtatta, rámutatva a birtoklási vágy hasonló érzelmi gyökereire. „Pénzt keresni művészet, dolgozni művészet, és a jó üzlet a legnagyobb művészet” – hirdette Andy Warhol. De a kapitalizmus pénztermelő rutinja egész másként működött a szocialista Magyarországon, ahol a neves költők kerültek a bankjegyekre, a kultúrát közvetítve. Veszely műve erre is utal, amikor Ady > Mona Lisa címmel látta el a negyven darab „kékhasú bankóból” összeállított pop art hatású alkotását. De nála nem a pénz forgalmi értéke határozza meg a képet, hiszen az 500-as szám sehol sem leolvasható, csak az ikonná emelt forradalmi költő portréja. A művész 1976-os, Stúdió Galériában rendezett egyéni kiállításán bemutatott festmény az egyre jobban megismert magyar pop art egyik komoly rangra számot tartó, ismeretlenségből előbukkant főműve.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!