Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Faragó Géza (1877 - 1928)

Szerelmi légyott (Városliget, Elveszett Paradicsom), 1903

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Faragó Géza képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

63x48 cm
vegyes technika, papír
Jelezve jobbra lent: FG monogrammal

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Kategória:  Színek, Realizmusok, Meglepetések

Hátoldalon: Az 1903-mas Nemzeti Szalon őszi kiállításának címkéje (23. tétel)

Proveniencia: Egykor Szatmáry Béla tulajdonában

Kiállítva: 1903: Nemzeti Szalon őszi kiállítása (23. tétel, Az elveszett paradicsom)

Reprodukálva: Modern Magyar Festészet 1892-1919, szerk.: Kieselbach Tamás, Budapest, 2003. 296. kép

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Mucha tanítványa

 

Faragó Géza abból a pezsgő, sziporkázó humorral átitatott, nagyvárosi pesti miliőből nőtt ki, ahonnan Karinthy Frigyes vagy Rejtő Jenő. Bohém életrajza is regénybeillő. Tehetős családból származott, de kicsapták a gimnáziumból, mikor kiderült, hogy szabadidejét az ügetőn tölti – pedig ott is csak rajzolgatott. Tanulmányait Párizsban folytatta 1897-től, különféle iskolákat látogatott, köztük a neves Arts Décoratifs-t. A párizsi szecessziós plakáttervezés legnagyobb zsenijének, a cseh Alfons Muchának műhelyében dolgozott évekig, majd saját lábára állt, de betegsége miatt haza kellett költöznie Budapestre. Friss szellemű, szecessziós rajzkultúrájú, humoros grafikái valóságos forradalmat váltottak ki a hazai plakátművészetben, miközben festőként is szerepelt a főváros kiállítótermeiben. (A most vizsgált gouache a Nemzeti Szalon 1903-as őszi kiállításán talált gazdára.) Bár egy-két fő művét mindenki ismeri (például a Tungsram-plakát és annak festett variánsa), mégis csak a rendszerváltás utáni műkereskedelem fedezte fel művészetének igazi kvalitásait.

 

Kiűzetés a Paradicsomból

 

Faragó keze alatt a magyar szecessziós képzőművészet legszebb gyöngyszemei születtek meg, társítva egymással a jól jellemzett figurákat, a virtuóz sziluettrajzot és a Muchától örökölt „ostorcsapás-szerű” vonalkultúrát. Ezt láthatjuk most vizsgált alkotásán is, különösen a nőalak franciás art nouveau-t idéző, telt növényindákból absztrahált ruhakölteményén. A jelenet a Paradicsomból való kiűzetés modernizált változata – a pesti humor szabadosságával ábrázolva. A tölcsérujjas kosztümöt és széles karimájú kalapot viselő nőalak kezét tördelve nyitja a sort, mögötte kullog csíkos öltönyében, cilinderben a megfáradt férfi (vállán cipelve a jó és rossz tudás fáját az Éden-kertből). Mögöttük a pocakos csendőr – Szent Mihálytól kölcsönzött szárnyakkal – jegyzi fel a pár közös vétkeit: a titkos légyottot és az orfeumban átmulatott éjszakát. Az ovális formára komponált jelenet mögött a Városligetnek, a századfordulós éjszakai élet pezsgő központjának jellegzetes sziluettje tűnik fel. Faragó a japán fametszőktől ellesett kihagyásos bravúrral, az üresen hagyott papírlap negatív formáival teszi érzékelhetővé a teret.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!