Please choose!

 

Paintings

 

Photography

Perlrott Csaba, Vilmos (1880 - 1955)

Paris, Seine Bank, 1920s

Themes:  Building Paris

  • We provide certificate work of origin for every purchased work of art
    We provide certificate work of origin for every purchased work of art

  • Personal viewing in the gallery
    After making an appointment in the Kieselbach Gallery in Budapest

  • Free painting valuation
    Free painting valuation

50,5x61 cm
oil on canvas
Unsigned

Subject :  Landscape

Do you have any question?

Do you have a Perlrott Csaba, Vilmos painting?

Please request free evaluation, even for a complete heritage. We would be happy to purchase your artwork similar to this, or sell it at an auction or provide it for sale at our web gallery.

  • Biggest Hungarian painting collection
    More than 100.000 Hungarian works of art

  • We provide certificate work of origin for every purchased work of art
    We provide certificate work of origin for every purchased work of art

  • Personal viewing in the gallery
    After making an appointment in the Kieselbach Gallery in Budapest

  • Free painting valuation
    Free painting valuation

Study

Irodalom:

  • Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904–1914. Szerk.: Passuth Krisztina–Szücs György–Gosztonyi Ferenc, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006.
  • Boros Judit: Perlrott Csaba Vilmos. Kossuth–Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2015.

Matisse tanítványa

Perlrott Csaba Vilmos ahhoz a fiatal festőnemzedékhez tartozott, amely már megengedhette magának, hogy az akadémiai klasszikus stúdiumok helyett modern szellemiségű magániskolákban képezze magát. Az életrajzi források ellentmondásait kiküszöbölve a mai művészettörténeti kutatás szerint Perlrott 1903-ban érkezett Nagybányára, majd 1906 végén jutott el Párizsba, ahol több magániskolában is megfordult a következő évben. Már fiatalon rendszeresen töltötte a teleket Párizsban, a nyarakat pedig Nagybányán, ahol lezajlott már az összeütközés a konzervatívabb alapítók és a francia vadak szellemiségétől átitatott fiatal neósok között. Perlrott – értelemszerűen – a neósok táborával tartott, hiszen nemcsak képein jelent meg Matisse egyértelmű hatása, hanem beiratkozott a fauve mester híres szabadiskolájába is.

Tiszta természetlátás

Két párizsi kiállítás után Perlrott a frissen alapított, modern szemléletű művésztelepre, Kecskemétre költözött 1910-ben. Ősszel viszont ismét Párizsba járt, majd Matisse-t követve Spanyolországba utazott. A francia festők már az 1860-as évektől tanulmányozták a spanyol klasszikusokat, mindenekelőtt Velázquez és Goya művészetét. Az expresszív formatorzítások és fauve erővonalak előképeit kereső modern alkotók viszont El Greco manierista festészetét fedezték fel maguknak a 20. század elején. Minden modern és klasszikus hatás ellenére Perlrott magát „naturalistának” vallotta, ahogy az egy újságírónak mondott szavaiból egyértelműen kiviláglik: „művészetem tiszta természetlátáson alapszik, és csak a természet az, ami inspirál”. Az új látványokért viszont nyughatatlanul utaznia kellett, keresztül-kasul egész Európán. 1924 és 1934 között egy évtizeden át ingázott – feleségével, Gráber Margit festőművészzel együtt – három helyszín között, a nyarakat többnyire Nagybányán, a telet pedig Budapesten vagy Párizsban töltve.

Telelés Párizsban

Az egyik ilyen párizsi látogatás során készült a most vizsgált festmény is. A Perlrott házaspár az Ile de la Cité-n, a Notre Dame-mal szemközt bérelt gyakran szállást egy kis hotelben, aminek ablakából sokszor megörökítette a katedrálist és a folyót. Gráber Margittól lehet tudni, hogy sok modern magyar festő járt ekkoriban is Párizsba Perlrotték mellett, rendszeresen töltötték együtt az időt Czóbel Bélával vagy Kmetty Jánossal a híres Café du Dôme-be, vagy néha összefutottak Tihanyi Lajossal, Farkas Istvánnal vagy akár Frank Frigyessel is. A magyar társaság részét képezte annak a színes, nemzetközi festőforgatagnak, ami végül École de Paris néven vonult be a művészettörténetbe. Perlrott nemcsak nyomon követte a párizsi művészeti közélet újabb és újabb tendenciáit, hanem a város is szüntelenül inspirálta. A most elemzett kép esetében egy Montebello rakpart melletti Petit Pont téren álló házból dolgozhatott, megörökítve az ablakból nyíló városi látványt.

Kilátás a Montebello rakpartra

A festmény középtengelyében a Szajna-partján végigfutó Montebello rakpart őszi fasorral szegélyezett útja tűnik el a messzeségbe. Bal kéz felé a folyón átívelő hidak láthatók, a közelben a Pont au Double, mögötte a Pont de l'Archevêché, a távolba veszve pedig a Pont de la Tournelle. A Szajna vékony csatornáján hajók tülekednek, a kép bal szélét pedig a Notre Dame monumentális gótikus tömbje foglalja el. A festmény előterében lángoló narancsvirágokkal teli virágágyás, mögötte a René Viviani tér parkja. Könnyen beazonosítható a képtér közepén hatalmasodó hatemeletes bérház, ami a Montebello rakpart és Bûcherie utca közötti hegyes saroktelket tölti ki, jellegzetesen gömbölyödő manzárdtetővel lefedve. A város felett tipikus viharos párizsi ég, de az utcákon se embert, se közlekedési eszközt nem látni. Perlrott üres várost a fauve-októl örökölt, vibráló-szálkás ecsetkezelés dinamizmusával és szenvedélyes festői energiákkal tölti meg.

Perlrott Csaba, Vilmos works by the artist on the current auction

Similar works of art

We are looking for high quality works of the selected artists for immediate purchase.

Details

Newsletter

Subscribe to our newsletter to stay informed about upcoming auctions, exhibitions, and newly arrived works of art.