Irodalom
Borghida István: Ziffer Sándor. Kriterion, Bukarest, 1980.
Murádin Jenő – Szücs György: Genius loci. Festői témák és motívumok Nagybányán. Stafan Blasko, Nagybánya, 2014.
Van, aki marad. Ziffer Sándor (1880. május 3., Eger – 1962. szeptember 8., Nagybánya) festőművész kiállítása. Szent István Király Múzeum – Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár, 2019.
„Végre egy jó munka a sok szemét között” – kiáltott fel az életrajzi anekdota szerint Henri Matisse, amikor a Függetlenek Szalonjának 1906-os kiállításán meglátta a fiatal Ziffer Sándor önarcképét. A pályakezdő festő a neós botrányhős, Czóbel Béla hívására ugyanebben az évben látogatott el először Nagybányára. Az egri polgárcsalád bicegő, rossz hallású fiából tősgyökeres nagybányai festő lett, bozontos, vöröslő hajjal és lángoló színpalettával. Korai fauve korszaka 1910–1912 körül lezárult, a vad színkísérletezés helyét átvette a kiérlelt művészi univerzum megteremtésének vágya. Több évtizeden keresztül festette a partiumi kisváros részleteit, polgárait és saját lakókörnyezetét. Jól ismerjük a zifferi mikrokozmosz jellegzetes világát, akár a festményekről, akár Incze János precíz műteremleírásából: „Az utcára néző két nagy ablakán koncentrált fény ömlött be, amit a zöld falak jól beittak, kint a széles úttest és a Zazar térségén túl a Pénzverő és a református templom teste zárta le a látóhatárt. Bent egy hűséges festőállvány, mellette kerekes szekrényre szerelt, sok mindent látott nagy tükör áll, ez az ablak felé fordítva erős kék kontrasztokkal tükrözte a külvilágot, mint egy kész Ziffer-festmény. – Ez már a begyakorolt Zifferiáda! – mondogatta.”
A most vizsgált kompozíción teljes fegyverzetben vonul fel a „Zifferiáda”. Az érett mester olyan összegző önarcképet festett magáról, amelyen – mintegy mestersége címereként – összefoglalta nagybányai művészetének esszenciáját. Az apropót egy olyan cézenne-os gyümölcscsendélet szolgáltatta, amely szinte leszorult a kompozícióról, bár a másik nézetét a hatalmas tükör megismétli. A festmény a látványtükrözés széles skáláját vonultatja fel. A nagy állótükör előtt büszkén feszít nyakkendőjében a mester, csípőre tett kezével hátrahajtva zöld kabátját. A nedvzöld felöltő éles kontrasztot alkot a sok-sok Ziffer-enteriőrről ismerős, piros, kárpitozott székkel. A szobában művészi rendetlenség, a foltos cirmos cica a mintás takarók tetején ül. A kompozíció szerkezetes rendjét a kékre mázolt ablakkeretek teremtik meg. A kitárt ablakon túl ott sorakoznak a nagybányás festészet fő motívumai, a Zazar partja és az emblematikus református templom. De a brillírozó mester is sem állt meg, a kinti világ vakítóan napfényesre fehérített képmása a befelé nyíló ablaktáblákon tükröződésként is megjelenik, becsempészve a város visszfényét a műterembe. Nem lehet kérdés, hogy ha az idős Matisse megnézte volna Nagybányára szakadt egykori pályatársának összefoglaló főművét, ugyanúgy vélekedett volna, mint 1906-ban, a Függetlenek Szalonjában, fiatal arcképe előtt állva.