Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Hámor Ilona (1904 - ?)

Lány tükörrel, 1930

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Hámor Ilona képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

105 x 90 cm
olaj, vászon
jelezve balra lent: Hámor Ilona 1930

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Témák:  lány Női akt tükör fiatal lány fésülködés

Kategória:  Női Festők Emberábrázolás Életkép

Kiállítva:Alkotó művésznők, Nemzeti Szalon, 1931.

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

SZŐKE-BARNA

Zöldre festett fa tornác előtt rózsaszín párnán ül egy leomló szőke hajú meztelen nőalak. Kezében tükröt tart, haját pettyesruhás-kötényes cselédlány igazgatja. A fésülködő páros előtt már-már növényhatározóba illő pontossággal megrajzolt mályvavirág (a keresztény ikonográfiában Mária-jelkép). Dekoratívan kiterített síkok, kecses ívben megmozgatott hátsó figura és didergetően naiv, gyermeki szőkeség: nem klasszikus férfimesterek által kicsiszolt akt tökély, hanem lélegző, ártatlan asszonyi lélek, pőrére vetkőztetve.

A kép festője a pesti művészeti köztudatba az 1930-as évek legelején berobbant Hámor Ilona. A festő neme máris érthetővé teszi a rajzos kellem és a hétköznapi báj jól eltalált elegyét. A szőke és barna leány közötti különbséggel hasonlóképpen – de szikh–magyar–zsidó származása miatt nagyobb téttel – játszott el az „indiai Frida Kahlo”, Amrita Sher-Gil ugyanebben az időben Zebegényben (Beszélgető lányok, 1932).

ALKOTÓ MŰVÉSZNŐK

Hámor Ilona az új tárgyilagosság és a klasszicizáló tendenciák két világháború közötti közös halmazában tevékenykedett. Az 1930 körül felélénkülő nőművészeti mozgalom egyik fiatal képviselőjeként lépett a pályára. A lassan, de biztosan elöregedő, 1909-ben alapított Magyar Képzőművésznők Egyesületével szemben született meg 1931-ben az Alkotó Művésznők Egyesülete Feszty Árpádné Jókai Róza elnökletével. Ennek a szervezetnek lett a tagja a friss tehetségnek kikiáltott, miskolci születésű Hámor Ilona. (Aki a későbbiekben férjhez ment, így már Szei(l)lerné, illetve Sz. Hámor Ilona formában nehezítette a lexikonírók gondját.) A hátoldali címke tanúsága szerint a kép az Alkotó Művésznők kiállításán szerepelt a Nemzeti Szalonban, ami minden bizonnyal a társaság 1931-es első fellépését jelöli.

A művészi pályát választó fiatal lányok többsége a korszakban középosztálybeli vagy akár nemesi származású volt. A házasodás és a gyerekszülés gyakran korán véget vetett karrierjüknek. A csak töredékesen ismert életrajzból kiderül, hogy Hámor Ilona más pályára sodródott át: az 1943-as Viharbrigád című film stáblistáján már gyártásvezetőként szerepelt. Alig ismerjük egy-két festményét, de azok alapján egyértelműen egy ligába játszott férfi kollégáival. Indokolatlan luxus a művészettörténet-írás részéről elkallódni hagyni az ilyesféle életműveket.

Joggal írja a Szombathelyi Képtár igazgatója, Gálig Zoltán a Hölgyek palettával című, 2008-as kiállítási katalógusban (Magyar Nemzeti Múzeum), hogy szégyen, ahogy az utókor bánik a női alkotókkal, miközben a két világháború közötti időszakban még más volt a helyzet, ahogy egy korabeli kritika írja a „rendes kiállítások mindegyike tarkázva van nőnemű művészekkel”.

Rieder Gábor

Hámor Ilona további alkotásai ajándék ötlet kategóriában

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!