Irodalom
Lázár Béla: Perlmutter Izsák. Művészet, 1909/4., 211–218.
Lázár Béla: Perlmutter Izsák. Ernst Múzeum, Budapest, 1921.
Elek Artúr: Perlmutter Izsák. Nyugat, 1921/22., 1695–1697.
A magyar művészettörténetben senki sem érezte át olyan mélységében a holland mezők posztimpresszionizmusra megérett rögeit, mint Permutter Izsák. Azokat a széles, szeles németalföldi tájakat festette, amelyeket a világ Van Gogh tolmácsolásában ismer. „Ha igazán szereted a természetet, mindenhol megtalálod a szépséget” – írta öccsének Van Gogh. Perlmutter hozzá hasonlóan látta meg a szépséget a széles égbolt alatt elterülő mezőben, ahol egy botjára támaszkodó holland nagyapa sétál az unokájának tűnő fialat lánnyal (a két életkor szimbólumaként), háttal a nézőnek, a metafizikus távlatot kapó horizont előtt. Felettük a tenger felől alacsonyan vonuló felhőtakarón áthatoló napsugarak játszanak, amit a holland festők évszázadokon át csodáltak.
Perlmutter eredetileg abban a Párizsban tanult a 19. század végén, amelyet a szín- és fényábrázolás tartott izgalomban. Ahogy monográfusa, Lázár Béla írta erről az időszakról: „Őt a szétszórt világítás, az atmoszferikus hatások, a változó szín, a tónusokba omló szín érdekelte, maga a szín változása, a színek értéke, viszonylataik és átalakulásuk s ezek megfigyelése. Az ő pozitív lelke, melyben az értelem uralkodott, újból intellektuális élmények után vágyódott, mert tudta, hogy ezek hatnak érzelmeire, s érezte, hogy csakis ezen az úton juthat igazi, becses művészi látományokhoz. Még azt is felösmerte, hol juthat közelebb céljához. Azon a helyen, mely festői tanulmányokra szervezett, atmoszferikus hatásokban gazdag, ahol a művészi tradíciók még nem pusztultak ki: Hollandiában.” 1898-ban Perlmutter Larenbe ment Párizsból, majd Volendamba. Itt bomlott ki korai festészete, itt született a most vizsgált képe is.
Korai korszakát Millet ihlette meg és a hágai iskolához sorolt Jozef Israëls, majd az impresszionisták világát alakította saját szája íze szerint. Életrajza leginkább Rippl-Rónai Józseféhez hasonlítható: ugyanúgy a hosszúra nyúló nyugati pályakezdés után vált itthon népszerű festővé azzal, ahogy a 19. századi végi franciás modernséget átültette a dekoratív, színgazdag enteriőrképek világára. 1904-ben tért haza, megjárta a szolnoki művésztelepet, majd a rákospalotai villasoron talált otthonra. (A festő gazdag pesti zsidó családba született; édesapja műkedvelő festő és bérháztulajdonos volt, tőle vásárolta meg a Kőbányai Sörgyárat Dreher Antal, de az Andrássy út 60. alatti bérpalota is a családé volt.) Perlmutter magányosan dolgozott, nem tartozott csoportokhoz, bár a Szinyei Merse Pál Társaság a tagjává választotta. Művészetét nemcsak a hazai színtér és a műkereskedelem ismerte el, de vett tőle képet a Szépművészeti Múzeum, önarcképét megvásárolta az Uffizi Galéria, egy népies zsánere pedig a római Galleria Nazionale d’Arte Moderna állandó kiállításán látható, a saját népművészetükből inspirálódott századfordulós külföldi művészek társaságában (mint az orosz Arhipov vagy a svéd Zorn). A két világháború között rendszeresen szerepelt az országot reprezentáló nagy csoportos kiállításokon.