Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Rippl-Rónai József (1861 - 1927)

A maszkos Zorka

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Rippl-Rónai József képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

49 × 39 cm
Pasztell, karton
Jelezve jobbra fent: Rónai

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Proveniencia: Egykor Alexander Bródy gyűjteményében

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom

Rippl Rónai József emlékezései. Nyugat, Budapest, 1911.

Bálint Aladár: Rippl-Rónai József újabb képei. Nyugat, 1917/7., 687–688.

Lázár Béla: Rippl-Rónai József. Ernst Múzeum, Budapest, 1923.

Petrovics Elek: Rippl-Rónai. Athenaeum, Budapest, 1942.

Genthon István: Rippl-Rónai József. Corvina, Budapest, 1977.

Keserü Katalin: Rippl-Rónai József. Corvina, Budapest, 1982.

Szabadi Judit: Így élt Rippl-Rónai József. Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 1990.

Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Szerk.: Bernáth Mária – Nagy Ildikó, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998.

Szabadi Judit: Rippl-Rónai. Corvina, Budapest, 2000.

Neuillyben. Rippl-Rónai József és James Pitcairn-Knowles. Szerk.: Jeremy Howard – Keserü Katalin, Ernst Múzeum, Budapest, 2004.

 

Frivol erotika

A meztelen női modell a széles füles fotel puha párnájára kuporodik. Ruganyos fiatal testének fehér idomai szinte elvesznek a hatalmas ülőbútor vörös kárpitos ölelésében. Mozdulata a hellenista márványszobrok fürdőzés közben meglepett Aphroditéit idézi, de Rippl-Rónai modellje nem ártatlan szépség. Buja vörös fürtjei alatt arcát csak félig látjuk, mert eltakarja a szívet formázó, áttetsző, fekete tüll maszk. Szembefordul a nézővel, a rokokó velencei karneválok fülledt erotikáját sugárzó módon. Ajkain vörös rúzs, jobb kezén kék gyűrű, ujjai között fehér kelme, talán az utolsó ruhadarab, amely lekerült porcelánosan ragyogó meztelen testéről. Rippl-Rónai a frivol női aktot a pasztellkréta finoman felhordott tónusaival jellemezte. Kortársai is felfigyeltek arra, ahogy ezt az érzékeny technikát érzéki modelljeivel társította. Bálint Aladár erre mutatott rá a Nyugat hasábjain megjelent tárlatkritikájában: „Erotika. Ezt írnám Rippl Rónai újabb pasztelljei alá. Női fejek, vállak, keblek, karok villannak fel. […] Ha megállunk előttük, szinte megszédít bennünket a kicsapódó perzselő tűz. Mintha valami óriási kemence izzó belsejébe tekintenénk egy-egy keskeny résen. Telt formájú jóllakott asszonyok, karcsú, macskatekintetű lányok bódulatba ejtő kaleidoszkópja e kollekció, mely a mélyzengésű pasztell tömör baritonján muzsikálja el a művész örök fiatalságát, a színek, formák pogány örömét. […] Ha elgondoljuk, hogy Rippl-Rónai a pasztell nem árnyalt és más színekkel alá nem támasztott, egyvégbeszabott széles felületeiből építi fel e képeket és rögzíti tömör egységbe a fej karakterét, az elhelyezkedő test ritmikáját, a matéria foghatóságát, bámulatba ejt bennünket a kifejezés e teljessége és biztonsága. A leglényegesebbre szorítkozik és azt hangsúlyozza. E mondatban benne van mindaz, ami a művészet értékét teszi.”

A fotel ölelésében

Rippl-Rónai festői képzeletét nagyon foglalkoztatta a fotelek süppedő puhasága. Ide ültette be megpihenni a nagy szakállú öregeket (Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett, 1907, MNG) vagy a nagy hatású művészettörténészeket (Petrovics Elek és Meller Simon, 1910, magántulajdon). De a puha vörös fotelben legszívesebben kedvenc utolsó múzsája, Zorka foglalt helyet. Ebben festette meg a kukoricás korszak kései főművén, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött 1919-es Bányai Zorka fekete ruhában című kompozícióján is időskorának szerelmét, amint fekete ruhája fodros gallérját sokat sejtetően félrehúzza porcelánfehér keblei felett. Bár a most vizsgált pasztellkép modelljének haja vörös, arcformája Zorka kecses állát idézi. Kezén is ugyanaz a kék gyűrű csillan meg – delikát kolorista ellenpontként –, amellyel Rippl-Rónai az ékszerével incselkedő lányt festette meg egyik leghíres portréján (Zorka kékköves gyűrűvel, 1916, magántulajdon). Az alkotás a hedonista életigenlésre fogékony Alexander Brody gyűjteményének egyik kitüntetett darabja volt egykor. Bródy Sándor tizenöt évesen került az Egyesült Államokba. A patinás Princeton elvégzése után a világ egyik legnagyobb reklámcégénél, a Young & Rubicamnél helyezkedett el, ahol végigjárta a ranglétrát a kifutófiútól a nemzetközi elnöki székig. (Erről a vállalatról mintázták a népszerű Mad Men tévésorozat reklámcégét.) Kívülről-belülről ismerte az amerikai hírességeket és a high society világát, járt hozzájuk Einstein, Neumann János és Greta Garbo is. Teniszezett Grace Kellyvel, összejárt Audrey Hepburnnel, élt Frankfurtban és Hawaiin. Imádta a nőket, négy felesége négy különböző kontinensről került ki. Élete végén számtalan könyvet írt, főként saját és kölcsönzött aforizmákból és a családtagjairól, de szerkesztett egy antológiakötetet is Alibi címmel és létrehozott egy műpártoló díjat. Az időskorára budai otthonában élő volt cégvezér kiváló ízlésről tanúskodó műtárgyakkal vette körül magát, akárcsak külföldön, ahol egykor Rippl-Rónainak ez a puha vörös fotelbe kuporodó, frivol, álarcos aktot ábrázoló képe is díszítette a falat.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!