
logo
  • +36 1 269 3148
  • gallery@kieselbach.hu
  • 0
  • Belépés / Regisztráció
  • Hivatalos fordítások

    • Magyar
    • Angol

    Google fordító

Festmények

Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk
  • Online licit
  • Művészek szerint

  • Stílusok szerint

  • Kategória szerint

  • Összes alkotás

  • Művészek ABC
  • Webshop Stílusok
  • Kategóriák

  • Műgyüjtők
  • WANTED!
  • Emberábrázolás

  • Csendélet

  • Enteriőr

  • Megvásárolható Sz...

  • Erotika (18+)

  • Tájkép

További kategóriák

  • Szobor

  • Szürrealizmus

  • Absztrakt művészet

  • Art deco

  • Impresszionizmus

  • Avantgárd

További stílusok

  • Benkhard Ágost

  • Nagy István

  • Uitz Béla

  • Mund Hugó

  • Bortnyik Sándor

További művészek

További Fotográfusok

  • Pfannl Jenő

  • Andrássy Géza, gróf

  • Marossy J.

  • Dessewffy Ödön, gróf

  • Back Bernát

  • Gosztonyi Kálmánn...

További műgyűjtők

  • Könyvek
  • Megvásárolható
  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • SCHEIBER

  • IDŐRŐL IDŐRE 1985

  • A MAGYAR FORRADALOM 1956 NAPLÓ

  • Gorka Géza életműve...

Összes könyv

  • Megtalált képek

  • Szőnyi István

  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • A TITKOS GYŰJTEMÉNY

  • ARANYKOROK ROMJAIN

*all_book*

  • Online licit
  • Aktuális aukciók
  • Műtárgy beadása
  • Korábbi aukciók

  • Hogyan vásárolhat nálunk?

77. tavaszi aukció

Időpont:

2025. május 28. 18:00 - 2025. május 28. 23:00

Helyszín:

Budapest Marriott Hotel

Aukció
részletei

Aukcióra keresünk

A Kieselbach Galéria megalakulásától kezdve a magyarországi aukciós piac meghatározó szereplője.

Műtárgy beadása

  • 76. aukció

     
  • 75. Őszi aukció

     
  • 74. Tavaszi aukció

     
  • 73. Téli aukció

     
  • Aukció
    részletei

  • Korábbi kiállítások
  • Megtalált képek -...

     
  • Mengyán András: ...

     
  • Válogatott művek ...

     
  • Emlékezés Vera Mo...

     
  • Korábbi
    kiállítások

Festményértékbecslés

Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Több évtizedes gyakorlattal rendelkező szakembereink árajánlatot adnak minden hozzánk eljuttatott...

Megvesszük!

Galériánk készpénzért is vásárol művészeti alkotásokat. Kérje ingyenes értékbecslésünket, hogy tisztában legyen a birtokában lévű művek értékével!

  • Utazás

     
  • Tudomány

     
  • Történelem-Kép

     
  • Facebook oldal

     
  • Kapcsolat

  • Sajtó

  • Szakértőink

  • Célunk

  • Társadalmi szerepvállalás

  • Címlap
  • >>
  • Aba-Novák Vilmos
  • >>
  • Róma melletti kisváros (Subiaco), 1930

Aba-Novák Vilmos (1894 - 1941)

Róma melletti kisváros (Subiaco), 1930

Aba-Novák Vilmos - Róma melletti kisváros (Subiaco), 1930 | 68. Aukció aukció / 68 tétel
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

127x127 cm
Tempera, falemez
Jelezve jobbra lent: Aba-Novák 30

Proveniencia: Egykor a Kozma család tulajdonában, majd soproni magángyűjteményben, később németországi magángyűjteményben.

68. Aukció / 68. tétel (2022-05-24)
Kikiáltási ár: 55 000 000 Ft / 136 612 EUR
Becsérték: 65 000 000 Ft- 95 000 000 Ft
/ 161 451 EUR - 235 966 EUR

Figyelem! A jelzett valuta árak kizárólag információs céllal szerepelnek a listában.
Az elszámolás alapja minden esetben a vételár kiegyenlítése napján érvényes valutaárfolyam.

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

68. Aukció

Időpont:

2022. május 24. 18:00 - 22:00

  • Általános aukció feltételek

KIÁLLÍTVA

– La XVII. Biennale di Venezia. Velence, 1930 (kat. Ungheria 36a., Subiaco)

– Aba-Novák Vilmos és Pátzay Pál gyűjteményes kiállítása. Ernst Múzeum, Budapest, 1931. február (kat. 33., Subiaco – 1000 pengő)

– „Artes” magyar mesterek reprezentatív csoportkiállítása. Vigadó, Pécs, 1931. április 25. – május 3.

– A Római Magyar Intézet ösztöndíjas művészeinek első kiállítása. Nemzeti Szalon, Budapest, 1931. május–június (kat. 62., Subiaco – magántulajdon)

– Aba-Novák Vilmos (1894–1941) emlékkiállítás. Nemzeti Szalon, Budapest, 1942. március (kat. 21.)

– Aba-Novák Vilmos 1894–1941 emlékkiállítása. Móra Ferenc Múzeum, Szeged, 1994. március–június (kat. 9., Subiaco)

– Aba-Novák Vilmos 1894–1941 emlékkiállítása. Damjanich János Múzeum, Szolnok, 1994. július–augusztus (katalógus nélkül)

– Aba-Novák Vilmos emlékkiállítás. Művelődési és Sportház Galéria, Szombathely, 1998. március–április (katalógus nélkül)

– Best of Mű-Terem. Válogatás az elmúlt 10 év kiemelkedő alkotásaiból. Budapest, Virág Judit Galéria és Aukciósház. 2007. április 14–28.

REPRODUKÁLVA

– A Római Magyar Intézet ösztöndíjas művészeinek első kiállítása. Kiállítási katalógus, Nemzeti Szalon, Budapest, 1931. 10. tábla

– Gerevich Tibor: Aba-Novák Vilmos. Szépművészet, 1941. 264. oldal után

– Aba-Novák Vilmos (1894–1941) emlékkiállítás. Kiállítási katalógus. Nemzeti Szalon, Budapest, 1942 (II. tábla)

– B. Supka, Magdolna: Les particularités nationales de la peinture d’Aba-Novák. In: A Magyar Nemzeti Galéria közleményei, 11. szám, Budapest, 1960, 80.

– B. Supka Magdolna: Aba-Novák Vilmos. Budapest, 1966 (22. kép)

– Láncz Sándor: Aba-Novák Vilmos (1894–1941) Élet és Tudomány Kalendáriuma, 1969, 269.

– P. Szücs Julianna: Az idézőjel csapdája. Néhány gondolat a római iskoláról. Művészet, 1977/12., 8.

– P. Szücs Julianna: Közösség hiánya – álközösség csapdája. Pályaképvázlat Aba-Novák Vilmosról. Világosság, 1982/4., 238.

– P. Szücs Julianna: A római iskola. Budapest, 1987 (70. kép)

– Antik Enteriőr. Katalógus, 1999

– Figyelő, 1999. december 9–15., 71.

– Molnos Péter: Aba-Novák. Budapest, 2006, 34.

– Best of Mű-Terem. Válogatás az elmúlt 10 év kiemelkedő alkotásaiból. Szerk: Virág Judit, Törő István. Virág Judit Galéria és Aukciósház, Budapest, 2007, 142, 203.

– Ujváry Gábor: Amikor a kultúra a politika fölé kerekedett… Gerevich Tibor és a Római Magyar Akadémia. Európai Utas, 2008/2–3., 80.

Kérdése van?

Kapcsolat

Önnek is van Aba-Novák Vilmos képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Kérjen ingyenes értékbecslést
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Kései kárpótlás

Jól emlékszem: ez a festmény hiányzott a legjobban. A debreceni MODEM nagy sikerű Aba-Novák-kiállításának előkészítésekor, 2007 végén és a következő esztendő elején minden létező szálat megmozgattam, hogy az itáliai periódus vitathatatlan főműve, a méretével is tekintélyt parancsoló Subiaco ott lehessen az áprilisi megnyitón. Nem tudtam megszerezni, nem sikerült „becserkészni” a mű akkori tulajdonosát – még úgy sem, hogy a művész unokája, Kovács Kristóf is csatasorba állt a nagy cél érdekében. Jól tudtuk, hogy kulcsműről van szó, amelynek bemutatása minden fáradságot megér. Az olasz terem fő helyére szántam. Aba-Novák első monográfusa, Supka Magdolna hosszú bekezdéseket szentelt a képnek, pedig a maga valójában csupán egyszer, az 1942-es emlékkiállításon láthatta. Több mint fél évszázadon át egy fekete-fehér reprodukció őrizte a makacsul rejtőzködő remekmű emlékét. Supka Manna ennek ellenére nem hagyott kétséget afelől, milyen fontos hely illeti meg a festményt Aba-Novák életművében: „A tartalom és előadásmód teljes egységének, vagyis a jellegzetes Aba-Novák-i piktúra alapképletének születési pillanata a Subiaco című kép megfestésével datálható” – olvashatjuk az 1966-ban megjelent monográfia lapjain. „A festmény igéző hatású, érezteti velünk, hogy az emberi élmény s a művészi kifejezés egy lélegzetből fakadt. Éppen akkor, amikor Rómából a Trattoria miatt nyugtalanul távozott, sietett segítségére útjában egy páratlan élmény: a hirtelen eléje táruló Subiaco város gigantikus-regényes látványa. Irdatlan mélységből csap fel a kőváros az égnek, sötétlő hegyóriások között. A zuhanó ember látásában futhatnak így egymásnak a mély és a magas szédítő irányai. A monumentalitás tökéletes természeti arányai diadalmasan bontakoznak ki a térben, s e látvánnyal járó benső pátoszt, lelkendezést s ugyanakkor elfogódottságot teremtenek a parányi emberben. Aba-Novákban itt talált egymásra a romantikus képzeletű, szertelen vérmérsékletű ember a formák fenséges rendjében, erejében éledő művésszel. […] E képpel megszűntek Aba-Novák marcangoló kétségei afelől, hogy sikerül-e megtalálnia a mondanivalóját valóban és erővel tolmácsoló festői beszédét.”

Új stílus egy nagy kudarcból

A Bethlen-kormány a világ fővárosaiban állami ösztöndíjasokat fogadó kulturális intézeteket hozott létre, hogy ezzel is ellensúlyozza Magyarország Trianon utáni nemzetközi elszigeteltségét. Ennek a hálózatnak az egyik legfontosabb oszlopa a művészeknek, nyelvtanároknak, történészeknek és papoknak ideiglenes otthont adó Regia Accademia d’Ungheria, vagyis a római Collegium Hungaricum volt. Gerevich Tibor az intézmény vezetőjeként, majd kinevezett kurátoraként jelentős befolyást gyakorolt a művészeti ösztöndíjasok kiválasztására. Az ő döntése volt az is, hogy az első évfolyamba meghívta a magyar újklasszicista törekvések négy kiemelkedő személyiségét: Patkó Károlyt, Szőnyi Istvánt, Aba-Novák Vilmost, valamint a szobrász Pátzay Pált.

Az 1929. január 27-én Rómába érkező Aba-Novákot közel sem ideális állapotok fogadták. A Collegium Hungaricumot befogadó, közel négyszáz éves Palazzo Falconieri ugyanis alapos átalakításra szorult. A művészi munka megkezdését éppen az új funkció diktálta elkerülhetetlen átépítés, az ezzel járó áldatlan állapotok, valamint a tervezett műteremház hiánya akadályozta a leginkább. Bár a festők felszerelése februárra megérkezett Budapestről, sőt március elején Aba-Novák már a felfeszített vásznak alapozását is elvégezte, az érdemi munka csak a következő hónap elején indult meg. Eredendően epikus, az elbeszélő festészethez vonzódó alkotói karaktere, valamint a freskókészítés iránti vonzalma arra indította Aba-Novákot, hogy egy monumentális méretű, több mint háromszor két méteres kompozíció, egy római kocsmajelenet megfestésébe fogjon.

Közel egy évtizeddel az események után is élénken élt Aba-Novák emlékezetében a Trattoriával való „birkózás”, a fájó kudarc és az azt követő reveláló felismerés. Az Est című napilapban 1938 karácsonyán megjelent interjúban ezt olvashatjuk: „– Komoly és nagyon fájdalmas, szinte fizikai betegséget kaptam elkeseredésemben. Lemondtam a festészetről, hónom alá fogtam a rajzpapírokat és kihajókáztam az Adriára, hogy semmi mást ne tegyek, mint hogy a mosolygó kék tengeren elfelejtsem ezt a fájdalmat. – Mérges szeretettel beszél Aba-Novák Vilmos erről a nagy élményéről, amely után – mint ő mondja – egyszerre csak a Szentlélek megvilágosította elméjét és rájött arra, hogy – bármily furcsán hangzik is – ő ezután csak egyetlen színnel: szürkével fog festeni.”

A hatalmas méretű Trattoria fájdalmas kudarca két fontos tanulsággal járt, amelyek alapvetően meghatározták a továbblépés irányát. Aba-Novák felhagyott a hagyományos tónusfestéssel, vagyis képein az egymás mellé kerülő felületi elemek színét és árnyalatát nem a tárgyak primer, valóságos színe és a rájuk eső fény intenzitása szabja meg, hanem egy koherens rendszerré összeálló, egyénileg konstruált vizuális logika, az autonóm festői akarat. Aba-Novák tulajdonképpen az avantgárd szigorú, logikai alapú forma- és színképzését alakította át saját ízlése szerint, ha tetszik, a téma és a mondanivaló hangsúlyos megtartásával humanizálta azt. Egymástól határozottan elváló foltokból, mozaikszerűen építette fel festményeit, miközben az ily módon esetleg széteső kompozíciós elemeket sajátos színdinamika alkalmazásával fogta össze. A valőrlépcsőkkel ritmizált felület fókuszaiba néhány végletekig fokozott, harsány, szinte csattogó színfoltot helyezett, amelyek gravitációs fókuszpontként magukhoz vonzzák s egyben hierarchikus rendbe „kényszerítik” az önálló képi részleteket.

Az új festői modorhoz új anyag is dukált: Aba-Novák – feltehetően Patkó Károly hatására – a temperafestékkel kezdett kísérletezni, itáliai élményeit, a hegyekre kapaszkodó városok sajátos formarendjét ezzel a médiummal fogalmazta újra. Festményeinek ma is bámulatra méltó színereje, a felületek tökéletes állapota szinte a quattrocento táblaképek felszínét idézi, sőt ez az analógia arra is kiterjed, hogy Aba-Novák ettől az időtől kezdve szinte kivétel nélkül fára dolgozott. Precízen simára csiszolt, kréta alapozású műmárvány felületeket hozott létre, erre vitte fel széles ecsetjeivel, néhol zsilettpengével visszatörölve tiszta tubusszíneit, létrehozva a látványból leszűrt sajátos képi rendet, a középkori épületek kubusaiból szőtt mozaikszerű térszerkezetet.

Ihlető utazások

A most bemutatott kép szokatlan erővel mutat rá Aba-Novák itáliai utazásainak művészi jelentőségére. E motívumgyűjtő utak – melyeken nemegyszer a Római Magyar Akadémia néhány művésztagja, így Patkó Károly, Vilt Tibor és Pátzay Pál is társául szegődött – hatalmas élménymuníciót adtak a műtermi munkához. A legtöbbször rajzban, ritkábban akvarellen rögzített tájvázlatokat Aba-Novák szabadon variálva használta fel s hozta létre a végső, temperával falemezre rögzített kompozíciókat. Fennmaradt olaszországi levelei és természetesen itáliai tárgyú képei, így a Subiaco is jól illusztrálja, milyen mélyen megérintette a mediterrán táj, az olasz élet, a fenséges középkori városok lenyűgöző hangulata. Ez a reveláló hatás mutatkozik meg a most elemzett alkotáson is, amely felvonultatja a festő itáliai táblaképeinek jól ismert alkotóelemeit: az egymásra zsúfolt házak kubisztikus tömbjeit, a keskeny utcák kanyargó útvesztőit, a karcsú ciprusokat, a monumentális hegyeket és a fehér felhőkkel tagolt ragyogó mediterrán égboltot.

Az itáliai festmények már a kortársakat is elbűvölték. Farkas Zoltán, az Új Szín című művészeti folyóirat kritikusa 1931-ben megjelent cikkében így elemezte e gyorsan népszerűvé váló alkotásokat: „Legtöbbjükön mély csend uralkodik, az élet pezsgéséről nem beszélnek, s ha néha vannak is emberi vagy állati alakjai, melyek bennük megállnak, ezek is teljesen beléolvadnak a mélységes nyugalomba. […] Ennek a világnak halk ünnepélyességét nem szakítják meg dúló szenvedélyek, nincsenek sóvár vágyai és nincsen szenvedése, ezek a csendesen pihenő városok és lakóik sohasem vajúdnak, lassan élik százados életüket, amelynek nincsen a múlttól vagy a mától különböző jövője.”

A festőt személyesen is jól ismerő műkritikus, Ybl Ervin szintén úgy látta, hogy Aba-Novák művészi újjászületésében fontos szerepet játszott az itáliai táj sajátos karaktere. „Bár régebbi magyar falusi vásznain is itt-ott fölvillant az architektonikus formák iránt való érdeklődése, kompozicionális értékelésük, az építészeti tömegek artisztikuma olasz földön ejti őt rabul. Új stílusának megszületésébe lényegesen beleszól Itáliának természettől és emberi kéz által formált, sajátos képe. Jellemét fejezi ki ennek az Isten áldotta országnak vagy legalábbis egyik jellegzetes részének. Szürke sziklák és mély kék tengeröblök meglepő teljességgel élik ki a maguk forma- és színkarakterét, tömören és határozottan zengik szépségharmóniájukat. És a kőre, a part körül épült városok sajátos képe milyen markánsan rajzolódik ki minden egyes képén. Micsoda nyomasztó háztolongás egy-egy templom vagy kastély körül, hogy kúsznak föl sorjában a sok emeletes épületek az ormokra. Nem naturalista portréja ez egy-egy meghatározott olasz hegyi városnak; lényege szól hozzánk a jellegzetes építkezésnek, vidék- és népmeghatározta életstílusnak Aba-Novák egy-egy festményén. Viharvert tornyok, campanilék, szűk sikátorok, magaslábú viaduktok bonyolult, monumentális formahalmaza mindenütt, melynek árnyékában a mindennapi élet megszokottsága zajlik. Milyen kicsi az ember nagy alkotásainak tövében. Csak igazi fantáziával megáldott lélek tudja azonban ilyen nagynak látni és ábrázolni a dolgokat. Talán szükséges volt ehhez Aba-Novák hazatérése is, mert messziről nagyobbnak tűnnek föl a dolgok, a távolság és az idő megnöveszti az emlékeket, a képzelet szabadabb munkáját nem korlátozza a közvetlen benyomás realitása.”

Subiaco

„Szinte reszketett, nem bírt magával az izgalomtól” – emlékezett vissza Pátzay Pál arra a pillanatra, amikor Aba-Novák szeme előtt először feltárult a Róma mellett található középkori kisváros, Subiaco fenséges látványa. A pazar szépségű táj tálcán kínált mindent, amire a műteremből kiszabadult Aba-Nováknak és a vele tartó Patkó Károlynak szüksége volt az olasz főváros fullasztó barokk miliője után: friss levegőt, lélegzetelállító távlatot, feszes szerkezetű architekturális részleteket, mediterrán napfényt és sok évszázados történelmi tradíciót.

A bencés apátságáról híres kisvárost és környékét a magyar közönség ezekben az években leginkább Berzeviczy Albert 1924-ben kiadott itáliai útleírásaiból ismerte. A Subiacóról szóló fejezet szinte tökéletes leírását adja az Aba-Novákot is megihlető természeti élménynek:

„A meredek hegyeket jobbára csak alacsony cserje borítja, s lenn, a folyó helyenként kiszélesedő, köves medre környékén van csak jobban művelt föld és jutalmazóbb gazdálkodás. Különben a tájkép élő alakjai itt inkább, mint bárhol: tipikusan olaszosak. […] Egy kanyarulatnál a völgy katlanná változik, a sziklás hegyek lejtőit itt valamivel sűrűbben borítja szőlőtő és olajfa, tölgy és gesztenyeerdő, s a katlan közepén emelkedő dombon, mely az Anio folyását erős fordulatra kényszeríti, egy szürke kis város tornyosodik fel, látszólag egymás tetejébe épített házakkal, amelyek legfelül marcona tekintetű vár zömök négyszögű tornyában csúcsosodnak ki. Ez Subiaco és tetejében a »Rocca«, az »Abbate commendatóriók«, az egykori harcias apátok vára. […] Ez az elrejtett kis fellegvár, a falaihoz engedelmesen hozzásimuló városkával, itt, a vad hegyek ölében, a zuhogó patak felett, nemcsak jó védelmi hely volt dacoskodó hűbérurak számára, de pompás nyaraló és vadászkastély is. Falai között nem mindig istenes és épületes foglalkozás közt telt el a Borgiák, Colonnák, Borghésék és Barberinik ideje, akik egymás után szinte családi örökségképpen bírták a subiacói apátságot.”

Debütálás a velencei biennálén

A Subiaco első alkalommal a korabeli Európa legjelentősebb nemzetközi tárlatán, az 1930-as Velencei Biennálé magyar pavilonjában került közönség elé. A júniusban megnyíló kiállítás kortárs anyagának válogatása elsősorban Gerevich Tibor nevéhez fűződik, ám a festő és a nagy hatalmú kurátor között lezajlott levélváltás ismeretében azt is jól tudjuk, hogy a római magyar művészek első bemutatkozása jelentős részben Aba-Novák intenciói szerint zajlott le. Gerevich – engedve legfőbb kedvence finom zsarolásának – végül leszűkítette a kiállító római iskolás festők létszámát: Aba-Novákon és preferáltjain, Szőnyin, Medveczkyn, Patkón és Molnár C. Pálon kívül egyedül Kákay-Szabó György szerepelt a tárlaton táblaképekkel. A siker igazolta a rendezés koncepcióját. Gerevich diadalmas beszámolókat küldhetett haza: díjeső hullott, a nemzetközi sajtó lelkes cikkekben gratulált, sőt nagy rangot adó vásárlások is történtek. Már az is kisebbfajta szenzációt okozott, hogy Patkó két festményét az első napon megvette a neves olasz művész, Anselmo Bucci, ám az igazi szalagcím abból a hírből lett, hogy Aba-Novák Bettola című festményét maga Mussolini szerezte meg a római Galleria d’Arte Moderna részére.

A katalógus tanúsága szerint Aba-Novák összesen hat művel képviselte magát a biennálé anyagában: a Subiaco mellett itt került először közönség elé a jól ismert Térzene és az életmű egyik vitathatatlan sztárképe, a Laura is. Szerencsénkre a Pesti Napló Képes Melléklete enteriőrfotót is közölt a magyar pavilon kortárs szekciójáról: a Subiaco a fénykép jobb oldalán látható Molnár C. Pál festményeinek és Pátzay Pál szobrának társaságában. Aba-Novák korabeli presztízsét jól mutatja, hogy 1928 és 1942 között minden egyes biennálén kiállították a műveit, sőt az is vitathatatlan, hogy „a teljes velencei magyar részvétel szempontjából máig ő jelenti a valaha legtöbbször kiállított és legsikeresebb magyar művészt a Giardiniben”.[1]

Végre itthon

A Velencei Biennálé bezárását követő egy esztendőben a kép két alkalommal is közönség elé került Budapesten. Először 1931 februárjában az Ernst Múzeumban Aba-Novák Vilmos és Pátzay Pál gyűjteményes tárlatán, majd a Római Magyar Intézet ösztöndíjas művészeinek első kiállításán a Nemzeti Szalon termeiben. Ide már magántulajdonból érkezett, így a festményt minden bizonnyal az Ernst Múzeumban vásárolta meg egy gyűjtő: a katalógus tanúsága szerint igen tekintélyesnek számító, 1000 pengős árat adott érte.

A Subiaco Aba-Novák 1942-es, Gerevich Tibor által rendezett emlékkiállításán is felbukkant, majd több mint fél évszázadra eltűnt a szemek elől. Titokzatos sorsát ma is csupán címszavakban tudjuk rekonstruálni. Az 1994-es szegedi Aba-Novák kiállítás kapcsán a művész lánya így nyilatkozott: „A Subiaco egyike apám csodálatos tájélmény-képeinek. Ez a kép itt, Szegeden került ismét kiállítóterembe, 52 esztendő után. A sorsa különösen alakult: akié volt, az 1944-ben elhagyta az országot, s a nyugati határszélen, sok egyéb értékkel együtt átadta bizalmasának. Ő pedig igen nagy tisztességgel és becsülettel őrizte, oly mértékig, hogy én magam is csak 1975-ben szereztem róla tudomást. Az örökös szavamat vette, hogy – a Nemzeti Galérián kívül – nem teszek róla másnak említést.”[2]

2008-ban nehéz volt elfogadni a tényt, hogy Aba-Novák legnépszerűbb korszakának vitathatatlan főműve hiányozni fog a „barbár zseni” életművét megidéző nagy debreceni kiállításról. Talán a sors szerény kárpótlása, hogy 14 év elmúltával a Subiaco most mégis a közelembe került, legalább e tanulmány erejéig. Remélem, a jövőben minden jelentős Aba-Novák-tárlaton a fő helyre kerül. Megérdemli.

 Molnos Péter

[1] Bódi Kinga: Magyar részvétel a Velencei Képzőművészeti Biennálén 1896–1948. Doktori disszertáció, Budapest, 2014, 230.

[2] Panek Sándor: Képritkaságok a tárlaton. Beszélgetés Aba-Novák Judit művészettörténésszel, a mester lányával. Délmagyarország, 1994. március 26. 7.

MÁS ALKOTÁSOK A WEBSHOPBÓL

  • 25
  • 50
  • 150
  • Összes

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

  • Aba-Novák Vilmos - Nyári fények a tóparton, 1910-es évek

    Aba-Novák Vilmos

    (1894 - 1941)

    Nyári fények a tóparton, 1910-es évek

    47,5 × 63,5 cm

    Olaj, karton

    Jelzés nélkül

    27 060 000 Ft

    Részletek
  • Aba-Novák Vilmos - Szolnoki vásárban, 1930-as évek

    Aba-Novák Vilmos

    (1894 - 1941)

    Szolnoki vásárban, 1930-as évek

    55x70 cm

    Tempera, karton

    Jelezve középen lent: Aba-Novák, Hátoldalán az Országos Szépművészeti Múzeum raglapja, a Velencei Biennále raglapja (XXIII. Biennale Internazionale d’Arte di Venezia - 1942 - XX 214), olasz vámcédula

    Részletek
  • Aba-Novák Vilmos - Igal

    Aba-Novák Vilmos

    (1894 - 1941)

    Igal

    30x43 cm

    diópác,papír

    Jelzés nélkül

    1 850 000 Ft

    Részletek
  •  Ismeretlen művész Oestreich szignóval - Probe IV. Ungarn, 1999

    Ismeretlen művész Oestreich szignóval

    Probe IV. Ungarn, 1999

    30x29 cm

    szitanyomat

    j.a.b.: Probe IV. Ungarn; j.a.j.: Ostreich

    55 500 Ft

    Részletek
  • Szenes Fülöp - Hölgyportré

    Szenes Fülöp

    (1863 - 1944)

    Hölgyportré

    50x32 cm

    olaj, vászon, karton

    Jelezve jobbra lent: Szenes

    385 000 Ft

    Részletek
  • Elekes Károly - Jelenés, 1993

    Elekes Károly

    (1951 - )

    Jelenés, 1993

    102x75,5 cm

    litográfia

    Jelezve alatta balra: Jelenés, litográfia; jelezve alatta középen: HC. IV/IV; jelezve alatta jobbra: Elekes Károly 1993

    99 500 Ft

    Részletek
  •  Petrányi Miklós - Tündérek

    Petrányi Miklós

    (1877 - ?)

    Tündérek

    49,5 x 69 cm

    olaj, karton

    Jelzés balra lent: Petrányi M. 1929

    345 000 Ft

    Részletek
  • Bor Pál - Felvonulás

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Felvonulás

    48x65 cm

    Pasztell, papír

    Jelzés nélkül

    285 000 Ft

    Részletek
  • Deák-Ébner Lajos - Őszi látkép fasorral

    Deák-Ébner Lajos

    (1850 - 1934)

    Őszi látkép fasorral

    45x66 cm

    olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Deák Éb. L.

    460 000 Ft

    Részletek
  •  Záborszky Viola - Virágcsendélet

    Záborszky Viola

    (1935 - 2008)

    Virágcsendélet

    80x60 cm

    Olaj, farost

    Jelezve jobbra lent: Záborszky

    285 000 Ft

    Részletek
  •  Szilágyi Imre - A lámpás, 1982

    Szilágyi Imre

    (1942 - )

    A lámpás, 1982

    45,5x34 cm

    fametszet

    Jelezve alatta balra: A lámpás-X 3; jelezve alatta középen: II/V E.A.; jelezve alatta jobbra: Szilágyi Imre 1982

    72 500 Ft

    Részletek
  •  Magén István - Hommage Erkel, 1993

    Magén István

    (1950 - )

    Hommage Erkel, 1993

    35x25 cm

    szitanyomat, papír

    Jelezve alatta balra: Hommage Erkel; jelezve alatta középen: HC IV/IV; jelezve alatta jobbra: Magén István 93

    70 000 Ft

    Részletek
  • Paizs László - Csendélet

    Paizs László

    (1935 - )

    Csendélet

    50x70 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: PL

    265 000 Ft

    Részletek
  • Molnár Róza - Fiatal lány tavaszi virágokkal, 1930-as évek

    Molnár Róza

    (1900 - 1977)

    Fiatal lány tavaszi virágokkal, 1930-as évek

    100 x 70 cm

    pasztell, papír

    Jelezve jobbra fent: Molnár Róza

    565 000 Ft

    Részletek
  • Scholz Erik - Erdei jelenet II.

    Scholz Erik

    (1926 - 1995)

    Erdei jelenet II.

    42x59 cm

    rézkarc, papír

    j.a.j: Scholz

    55 000 Ft

    Részletek
  • Markos Lajos - Fiatal nő enteriőrben

    Markos Lajos

    (1917 - ?)

    Fiatal nő enteriőrben

    82x60 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Sz.M.K.L. 1943

    395 000 Ft

    Részletek
  •  Kovács Péter Balázs - Salzach II., 1995

    Kovács Péter Balázs

    (1955 - )

    Salzach II., 1995

    100x70 cm

    litográfia

    Jelezve alatta balra: "Salzach II."; jelezve alatta középen: 95' Próba 2. lito; jelezve alatta jobbra: Kovács Péter Balázs

    83 000 Ft

    Részletek
  •  Kádár Béla - Kalapos fiú, 1910 körül

    Kádár Béla

    (1877 - 1956)

    Kalapos fiú, 1910 körül

    54 x 50 cm

    olaj, karton

    Jelzés jobbra fent: Kádár Béla

    2 840 000 Ft

    Részletek
  •  Hiripi Gyula - Vízhordó lányok (vázlat), 1946

    Hiripi Gyula

    (1917 - 1947)

    Vízhordó lányok (vázlat), 1946

    26 x 15 cm

    tempera, papír

    Jelzés jobbra lent: HiripiGy 1946; jelzés a hátoldalán: Vízhordó lányok 200 frt.

    77 500 Ft

    Részletek
  •  Pleidell János - Kikötő Triesztnél

    Pleidell János

    (1915 - 2007)

    Kikötő Triesztnél

    60x80 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Pleidell

    785 000 Ft

    Részletek
  • vitéz Pataky Ferenc - Nagy Szent Teréz templom, 1940

    vitéz Pataky Ferenc

    (1897 - )

    Nagy Szent Teréz templom, 1940

    60x51 cm

    Vegyestechnika, papír

    Jelezve balra lent: v. Pataky Ferenc 1940

    170 000 Ft

    Részletek
  •  Szőllősy Kálmán - Fürdetés, 1938 k.

    Szőllősy Kálmán

    (1897 - 1976)

    Fürdetés, 1938 k.

    23.4x40 cm

    Jelzés nélkül

    95 000 Ft

    Részletek
  •  Pick, Anton - Alpesi táj tengerszemmel

    Pick, Anton

    (1840 - 1905)

    Alpesi táj tengerszemmel

    68,5x105,5 cm

    olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: A Pick

    580 000 Ft

    Részletek
  • Mihalovits Miklós - Érzékiség

    Mihalovits Miklós

    (1888 - 1960)

    Érzékiség

    78x58 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Mihalovits M

    845 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Asztali csendélet

    Ismeretlen festő

    Asztali csendélet

    57x64,5 cm

    olaj, vászon

    Jelzés nélkül

    545 000 Ft

    Részletek
  •  Leitner Sándor - Jelenet (Hommage a Nagy Gábor) 1979

    Leitner Sándor

    (1946 - )

    Jelenet (Hommage a Nagy Gábor) 1979

    60x80 cm

    Olaj, farost

    Jelezve jobbra lent: Leitner 979

    525 000 Ft

    Részletek
  •  Tunyogi Szűcs Sándor - Csendélet arany terítőn

    Tunyogi Szűcs Sándor

    (1890 - 1974)

    Csendélet arany terítőn

    85x120 cm

    olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Tunyogi Szűcs

    645 000 Ft

    Részletek
  •  Ferenczy Károly - Herrer Cézár festő portréja, 1899

    Ferenczy Károly

    (1862 - 1917)

    Herrer Cézár festő portréja, 1899

    54,5x37 cm

    olaj, vászon

    jelezve középen lent: " [első szó olvashatatlan] ]alla Signora Xandrina Ferenczy Károly NB 1899 [Ferenczy Károly olasz nyelvű ajánlása Herrer Cézárné szül. Drumák Alexandrinának]

    6 000 000 Ft

    Részletek
  •  Magén István - Női akt 1986

    Magén István

    (1950 - )

    Női akt 1986

    70x50 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra fent: Magén István 1986

    890 000 Ft

    Részletek
  • Albert Ferenc - Holdvilágnál

    Albert Ferenc

    (1883 - 1959)

    Holdvilágnál

    60 x 50 cm

    olaj, vászon

    Jelzés balra lent: Albert F

    235 000 Ft

    Részletek
  •  Lukács Ágnes - Aix-en-Provance III., 1986

    Lukács Ágnes

    (1920 - 2016)

    Aix-en-Provance III., 1986

    34x27 cm

    pasztell, papír

    Jelzés alul balra: Aix-en-Provance; jelzés alul jobbra: D 06 V Lukács Ágnes

    125 000 Ft

    Részletek
  •  Ismeretlen 18. századi olasz vagy osztrák festő  - Arisztokrata portréja

    Ismeretlen 18. századi olasz vagy osztrák festő

    Arisztokrata portréja

    85x60 cm

    Olaj, vászon

    922 500 Ft

    Részletek
  •  Erdélyi Mihály - Olajkitörés 1965

    Erdélyi Mihály

    (1884 - 1972)

    Olajkitörés 1965

    63x56 cm

    Olaj, fa

    Jelezve jobbra lent: 1965 E.M.

    675 000 Ft

    Részletek
  •  Vaszary János - Hölgy sziluett, akt

    Vaszary János

    (1867 - 1939)

    Hölgy sziluett, akt

    30x42 cm

    ofszet nyomat, papír

    Jelzés nélkül

    85 000 Ft

    Részletek
  •  Dombay Lelly - Uszoda

    Dombay Lelly

    (1914 - 1999)

    Uszoda

    70 x 100 cm

    olaj, farost

    Jelzés jobbra lent: Dombay

    438 000 Ft

    Részletek
  •  Szőnyi István - Zebegényi veteményesben, 1940-es évek vége

    Szőnyi István

    (1894 - 1960)

    Zebegényi veteményesben, 1940-es évek vége

    21,5x34,5 cm

    Gouache, papír

    Jelzés nélkül

    Részletek
  •  Vaszary János - Női akt tükörrel és kék drapériával, 1905 körül

    Vaszary János

    (1867 - 1939)

    Női akt tükörrel és kék drapériával, 1905 körül

    77x62 cm

    olaj, vászon

    jelezve jobbra lent: Vaszary J

    38 500 000 Ft

    Részletek
  • Bor Pál - Regatta ( Balatoni vitorlások)

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Regatta ( Balatoni vitorlások)

    43x61 cm

    Olaj, papír

    Jelzés nélkül

    465 000 Ft

    Részletek
  •  Reich Gábor - Vöcsök

    Reich Gábor

    Vöcsök

    35x24,5 cm

    színes rézkarc, papír

    Jelezve alatta balra: Vöcsök; jelezve alatta középen: színpróba; jelezve alatta jobbra: Reich Gábor

    65 000 Ft

    Részletek
  •  Fülöp Gábor - Tölgy, 2016

    Fülöp Gábor

    (1981 - )

    Tölgy, 2016

    175 x 60 x 40 cm

    fa

    9 850 000 Ft

    Részletek
  • Tamás Ervin - Téli városkép, 1947

    Tamás Ervin

    (1922 - 1996)

    Téli városkép, 1947

    60x80 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Tamás 1947

    265 000 Ft

    Részletek
  •  Román György - Az ablak, 1971

    Román György

    (1903 - 1981)

    Az ablak, 1971

    100x125 cm

    olaj, farost

    Jelzés nélkül

    Részletek
  •  Kunffy Lajos - Vacsora a kastélyban

    Kunffy Lajos

    (1869 - 1962)

    Vacsora a kastélyban

    29x36 cm

    olaj, vászon

    jelzés nélkül

    635 000 Ft

    Részletek
  •  Garabuczy Ágnes - Barátnők (Jelenet)

    Garabuczy Ágnes

    (1936 - )

    Barátnők (Jelenet)

    65x80 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Garabuczy

    345 000 Ft

    Részletek
  • Szeift Béla - Dísztyúk 2008

    Szeift Béla

    (1944 - 2012)

    Dísztyúk 2008

    38,5x35 cm

    Akvarell, papír

    Jelzés nélkül

    235 000 Ft

    Részletek
  • Brenner László - Folyóparti fürdőzők

    Brenner László

    (1897 - )

    Folyóparti fürdőzők

    50x71 cm

    olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Brenner

    185 000 Ft

    Részletek
  • Koltai Gábor - Fényforrás II.

    Koltai Gábor

    (1964 - )

    Fényforrás II.

    81 x 115 cm

    olaj, méhviasz, rétegelt lemez

    Jelzés nélkül

    195 000 Ft

    Részletek
  •  Szőllősy Kálmán - Udvarlás, 1938-39

    Szőllősy Kálmán

    (1897 - 1976)

    Udvarlás, 1938-39

    40x30.3 cm

    Jelzés nélkül

    145 000 Ft

    Részletek
  •  Universal Pictures Co. - Susan Hayward (Az aprító), 1946

    Universal Pictures Co.

    Susan Hayward (Az aprító), 1946

    25.5x21 cm

    Jelzés balra lent: 1461-P51; jelzés alatta: Printed in U.S.A. - C 1946, Universal Pictures Co., Inc. - Permission granted for newspaper and magazine reproduction

    65 000 Ft

    Részletek
  •  Vörös Géza - Szobában, 1941

    Vörös Géza

    (1897 - 1957)

    Szobában, 1941

    28x19 cm

    Vegyestechnika, papír

    Jelezve balra lent: vörös géza 41

    275 000 Ft

    Részletek

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!

Adja meg személyes adatait:*

Állapotleírás kérése

Az Ön neve
E-mail címe:
Telefonszáma: *
book_directory

*Kötelező mező

Köszönjük érdeklődését.
Munkatársaink az Ön által megadott címen hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
  • Aukció

    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
  • Kiállítás

    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések...
    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések találhatók benne, mégis sokkal több, mint egyszerű művészettörténet: megdöbbentően...
  • Festményértékbecslés

    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...
    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...

Kapcsolat

1055 Budapest, Szent István körút 5.
  • +36 1 269 3148
  • |
  • gallery@kieselbach.hu
Nyitvatartás: Hétfő - Vasárnap 10:00 - 18:00
Kövessen minket!
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube
  • Vásárlás
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
  • Aukció
  • Webshop
  • Megvesszük
  • Keresünk
  • Eladná műalkotásait? Segítünk értékesíteni!
  • Festmények értékbecslése
  • Aukcióra
  • Megvételre
  • Adatbázisunkba
  • Wanted! Konkrét képeket keresünk
  • Bemutatjuk
  • Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
  • Művészek, alkotások
  • Kiállítások
  • Magyarországi Műgyűjtők Lexikona
  • Profi kereső
  • Postatakarékpénztár
  • Információk
  • Munkatársaink örömmel állnak rendelkezésére!
  • Hírek
  • Rólunk
  • Jogi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Ászf - Árverési feltételek
  • Hogyan vásárolhat nálunk?
  • Ászf - Elektronikus kereskedelem (webshop)
Műtárgyainkat az UNIQA biztosítja
Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével Ön elfogadja ezt. Részletek" Elfogadom
  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk
  • Online licit