Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Márffy Ödön (1878 - 1959)

Téli táj kerítéssel

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Márffy Ödön képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

54x66.5 cm
Olaj, vászon
Jelezve balra lent: Márffy

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Témák:  ház táj fehér kerítés Tél magyar táj téli táj

Kategória:  Tájkép

Stílus:  Nyolcak

Életmű-katalógus szám: 5.3.1.1

Kiállítva: Márffy Ödön és Gulácsy Lajos kiállítása, Uránia, Budapest, 1907. (kat. 18.: Téli tájkép)

Reprodukálva: Modern magyar festészet 1892–1919, szerk.: Kieselbach Tamás. Budapest, 2003. (292. kép), - Rockenbauer Zoltán: Márffy. Életműkatalógus, Budapest-Paris, 2006. (175. kép)

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Négy éves tanulmányainak végeztével Márffy 1906 őszén tért vissza Párizsból Budapestre, és bár tett még hosszabb-rövidebb festőutakat Olaszországba és Dalmáciába is, az elkövetkező éveket a magyar művészi életbe való integrálódásnak szentelte. Az École de Beaux Artsban megszerzett mesterségbeli ismeretek biztos alapot jelentettek számára, hogy a Párizsban megismert új francia mozgalmak eredményein tovább kísérletezve a hazai modernizmus egyik úttörője legyen. Párizsi korszakának összegzéseként sikeres tárlattal mutatkozott be 1907 tavaszán a hazai közönség előtt az Urániában, amelynek következtében a fiatal festőre felfigyelt Rippl-Rónai József és Kernstok Károly is. Rippl-Rónai az esztendő végén alakuló MIÉNK-be hívta meg alapító tagnak, Kernstokkal pedig később közösen alapították meg a Nyolcakat. Márffy számára Rippl-Rónai barátsága nem utolsó sorban azért bírt különös jelentőséggel, mert már a személyes ismeretséget megelőzően is az ő művészetében fedezte fel a követendőnek gondolt hazai példát. Egy, még a század legelső éveiben látott Rippl-Rónai festményre úgy emlékezett vissza, hogy „benső örömmel töltött el, mert magános kísérletezéseimre valami igazolás félét véltem benne felfedezni.” Márffyra Párizsban elsősorban Matisse és a fauve-ok színvilága, Cézanne újító térszemlélete és a nabik színfoltokban komponáló festészete hatott. Ez utóbbiban érezte meg a rokonságot az egykor ugyancsak a nabik közé tartozó Rippl-Rónaival. Visszaemlékezései szerint Márffy 1905-1906 között sokat vívódott, hogy az impresszionizmus utáni irányzatokból melyik lehet, úgymond, „a helyes”. Tudjuk, hogy 1908-ra festészetében végül a fauvizmus kerekedik fölül, amit a Nyolcak időszakában Cézanne nyomán fejleszt tovább konstruktív irányba. Ám 1906-ban a Párizsban és Brugge-ben, illetve 1907-ben Magyarországon festett képei még elsősorban a posztimresszionisták és Rippl-Rónai festészete iránti rokonszenvéről árulkodnak. A korabeli magyar kritika is leginkább a kaposvári festő hatását emelte ki. Márffy legkedvesebb témái ekkoriban – a portrék mellett – leginkább a meghitt francia és flamand interieurök valamint a kis- és külvárosi utcaképek voltak, amelyeket a magyar falvak világa váltott fel. Előszeretettel festett dimbes-dombos vidékeken paraszt és polgárházakat, mindig az adott évszakra jellemző nagy színfoltokban fogalmazva meg a látványt, általában anélkül azonban, hogy a nabik cloisonnista kontúrozását – amely oly jellemző volt a magyar modernistákra is – ekkor különösebben erőltette volna. Képünk is ebből az időszakból származik, szinte bizonyosra vehető módon 1907-ből, a helyszín pontos megjelölésére azonban egyelőre nem vállalkozhatunk. Télvégi tájat látunk, rózsaszín falu házzal, havas udvarral: előtérben a korszak festői által kedvelt repoussoir motívummal: a kerítéssel, háttérben a dombos táj látványával. A képen a hó már nem friss, a csupasz faágakon alig-alig maradt meg, de az udvart még beborítja. A lemenő nap hosszú árnyékot rajzol az aprócska kéménynek, és a tetőn roskadó havat a ház falához hasonló színűre festi. Márffy könnyed ecsetkezeléssel, meleg színekkel jeleníti meg ezt a tavaszt hívogató alkonyi hangulatot.

 

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!