Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Ország Lili (1926 - 1978)

Zsidó temető (Sírkövek), 1966

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Ország Lili képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

71,5x63 cm
olaj, farost
Jelezve jobbra lent: Ország L

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Kategória:  Színek, Realizmusok, Meglepetések

Kiállítva: A modern magyar festészet legszebb képei II. Kieselbach Galéria, 2004. szeptember

Reprodukálva: Modern magyar festészet 1919-1964. Szerk.: Kieselbach Tamás. Budapest 2004. 1494. kép, • Árny a kövön. Ország Lili művészete. Szerk.: Kolozsváry Marianna, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2016, 254 és 380. o.

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Beszélő ősi kövek

 

1960-ban Ország Lilit az ódon hangulatú, különleges prágai zsidó temetőben érte a „nagy találkozás”. Itt talált rá a valóságban is azokra a kövekre, amelyeket már régóta magában hordott. Ez a temető benne volt, s egyre biztosabban érezte, hogy korábbi útkereső korszakait maga mögött hagyva ezeket a köveket kell festenie. Köveket, melyek dacolnak az idővel, melyek jellé válva hordoznak egy elmúlt sorsot, melyeknek kopott erezetében az érzékeny szem meglátja a néhai embert. Ország Lilinek üzentek a kövek, s ő mint egy médium emlékezett. A málló rétegek alatt még ősibb jeleket keresett – mint aki most nyeri vissza emlékezetét –, a kövekben egyre távolibb világok nyomai kezdtek felsejleni. „Tovább kellett lépnem a múltba, távolabb kellett keresgélnem, hogy hol is érzem magam otthonosabban … keresem a köveket, dacára annak, hogy még nem is tudom hol vagyok” – írta. Most már nem szent mítoszokat akart a kőfalakon megjeleníteni, hanem a történelem köveiből maga akart mitikus falakat építeni.

 

Felépített város

 

Ország Lili 1960 körül kezdett városalaprajzokat festeni. Olyan múltbéli városokét, melyek benne éltek, olyan városokét, melyekben valaha benne élt. Ebben az évben készítette el az Aranyváros című képet, az élmény legbelülről fakadt, s csak később, mikor Prágába utazhatott, akkor ismerte fel, hogy ez a város nem más, mint az ő aranyvárosa. A kövekben megtalálta azokat a motívumokat, melyekre művészetének szüksége volt, de nem a hagyományos értelemben – mint amikor a látvány inspirálja a művészt –, hanem úgy, hogy a külvilágban végre ráakadt azon dolgokra, melyeket mindig is magában hordott, így ezek belső világának realitását igazolták. Most már ismerte a sikátorokat, a városokat a királyok korából. „Szinte úgy éreztem, hogy valaha ott jártam, hogy a házakat föl kell építenem, és templomokat kell felépítenem” – emlékezett. Az élmények erősen torlódtak benne, lázasan dolgozott Fiáth János utcai apró lakásában, alig győzte kivárni, hogy a festék megszáradjon, már folytatni akarta a munkát.

 

Történelmi időkön át

 

Kolozsváry Ernő írta erről a korszakról: „Úgy lépted át a történelmi idő határait, ahogy belső nyugtalanságod követelte. Ezekben a sohasem volt városokban nosztalgikus mániákussággal cipelsz bennünket Jeruzsálem falaitól Bábelig, Kelet kapuján át Nekropoliszig. … Ebben az egyidejűségben olyan mély alázata érintett meg a történelemnek, és ezáltal feltárulkozó érzelmeidnek, hogy alig mertél a színekhez nyúlni. Szorongó magányod lelki attitűdjei halk szürkéken és fojtott barnákon át vezetnek a bársonyos feketékig.” Színei felvették a pusztuló városok monokróm arculatát és egyértelműen kialakult senki máshoz nem hasonlítható egyéni kifejezésmódja.

 

Örök architektúra

 

Ország Lili Architektúra című műve jellegzetes darabja város-kép sorozatának. Így lehetne akár a Jeruzsálem falai (1962) vagy a XX. századi freskó (1966) emblematikus triptichonjainak egyik táblája is. Ugyanakkor e korszak egyik záró alkotása, így a kép közepén sötétlő boltozat formájú alakzatot jelképesen tekinthetjük a romvárosok világára rácsukódó utolsó kapunak is. Szemből kapu, fentről alaprajz, vaskos épület. Testes darabok és kisebb elemek sűrű kapcsolódásából alakult ki ez a masszív struktúra. Ország Lili tudta, hogy a pusztuló kövek egymásra illesztésével nyerhetők csak gránitkeménységű falak, hogy egykori sorsok üzeneteiből, temetők kőtábláiból, romok szétguruló tömbjeiből, ezredévek egymásba fonódó kultúrájából születhet csak meg művészete. Ez a sötétlő templomalaprajz, ez a barnásszürke tömör, összekapcsolódó forma jelöli mindazt, ami az életben örök.

Ország Lili további alkotásai ajándék ötlet kategóriában

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról! Válassza ki az Önt érdeklő művészeket, stílusokat, témákat és kérje hírlevelünket, amelynek segítségével azonnal értesülhet a frissen beérkező művekről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról