Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Kmetty János (1889 - 1975)

Műtermi csendélet rózsaszín jácinttal és kék vázával, 1910-es évek eleje

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Kmetty János képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

58.5x55 cm
olaj, vászon
jelezve jobbra lent: Kmetty

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

A SZÍN EREJE

„Mikor nem volt pirosom, kéket használtam” – viccelt az öreg Picasso a rózsaszín utáni kék korszakáról egy kései interjúban. Tudjuk jól a művészettörténetből, hogy a korai modernek számára milyen fontos volt a színpaletta redukciója, mikor a legizgalmasabb formakísérletezésbe fogtak bele. „A szín az a hely, ahol az elménk a világegyetemmel találkozik. Ezért ennyire kiemelt kérdés a szín, az igazi festők számára” – világított rá Cézanne egy kardinális szakmai kérdésre. Mind Picassónak, mind Cézanne-nak nagyon fontos volt a kék színskála, a kubizmust el se lehetne képzelni a kék tónusok nélkül, ahogyan az izmus legjobb magyar képviselőjének, Kmetty Jánosnak az életművét se.

KÉK KORSZAK

Kmetty munkásságát végigkísérte a kék szín, kezdve a Nemzeti Galériában őrzött Kék önarcképével, folytatva a 2015-ös monográfiájának a címlapját díszítő Kék csendélettel, egészen a kékkel kontúrozott kései festményekig. Önéletrajzából tudjuk, hogy nagyapja, akitől művészi hajlamát eredeztette, kékfestő volt. A mindent átható kékséghez való vonzódása jelenik meg a most kalapács alá kerülő virágcsendéleten is. Különleges együttállás, hogy a hasonló korszakból való, zöldes kékben tartott Park is szerepel ezen az aukción.

VIRÁGOK KÖZÖTT

Kmetty nemcsak analizáló szemléletéről volt ismert, hanem a természet felé forduló rajongó szeretetéről. A legtöbb festő a műteremben fellelhető tárgyakból (könyvek, poharak, kancsók, gyümölcsök) épített csendéletet, míg ő a kék drapéria elé egy-egy értő kézzel gondozott cserepes virágot helyezett. Önéletírásában említi meg, hogy tíz éves korában – bátyja távollétében – egy teljes esztendőt töltött egyedül természeti környezetben: „A gyümölcstől terhes szilvafa, a kedves kert, a nádas csodálatos ösmeretlensége, ahonnan bármikor előjöhetnek a mesebeli lények; áhítatos, hangtalan órákra emlékszem a nádas partján. S a vadkacsára, amelyek a tiszta vízre jöttek olyankor. S a nádas mögött a zöld bársony, a rét (én azóta se láttam oly csodálatos rétet), a rét mögött a folyó füzektől árnyas medrében, amint bennem él ma is, mint festett kép.”

 

Irodalom:

Kmetty János: Festő voltam és vagyok. Corvina, Budapest, 1976.
Ury Ibolya: Kmetty János. Budapest, 1979.
Kopócsy Anna: Kmetty János. Budapest, 2015.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról! Válassza ki az Önt érdeklő művészeket, stílusokat, témákat és kérje hírlevelünket, amelynek segítségével azonnal értesülhet a frissen beérkező művekről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról