Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Székely Bertalan (1835 - 1910)

A házitanító arcképe, 1858

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Székely Bertalan képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

72,5 × 60 cm
Olaj, vászon
Hátoldalán német nyelvű festett felirat: Carl Hölscher, Erzieherseit dem Jahre 18 bei den Kindern des Alfons Gabriel Grafen Aichel:burg, geboren den 31. October 1802. Gemalt im Monate Dezber 1858 von B. Szekely.

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom

Székely Bertalan (1835–1910) kiállítása. Koncepció: Bakó Zsuzsanna. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1999.

 

A férfi fürkészően vizsgálja apró rézkeretes szemüvege mögül a kép nézőjét. Az arcvonások megfestése és a szakáll megjelenítése a fiatal Székely Bertalan páratlan portretírozó készségéről tanúskodik. Az aláfestések és a lazúros felső ecsetvonások kettősét érintetlen szépségében őrizte meg a múzeumi kvalitású alkotás. Hasonlóan gondozott „hipszterszakállak” tűnnek fel a realizmus francia apostola, Gustave Courbet csak pár évvel korábban született Jó napot Courbet úr! (1854, Musée Fabre, Montpellier) című legendás jelenetén. A szakirodalom előtt eddig nem ismert, most előbukkant korai Székely-alkotás modellje – a hátoldalon megőrzött precíz német felirat tanúsága szerint – egy bizonyos Carl Hölscher, az Aichelburg gyermekek tanítója. Az Aichelburg család az osztrák grófi famíliák közé tartozott, szerteágazó kapcsolatokkal a Monarchián belül. Székely a müncheni tanulmányok előtt, 1858-ban került a grófok csehországi birtokára, Marchendorfba (Maršíkov). Itt nemcsak későbbi feleségét ismerte meg, de több portrét is készített az arisztokrata család tagjairól. A művészettörténet Sophie Aichelburg arcképét (1858) ismeri ebből a korszakból, amely egy korábbi képmás alapján festett, régies stílusú kompozíció. A Hölscher tanítóról készített arcmás viszont már a legmagasabb színvonalú Székely-művek közé tartozik, kicsattanóan eleven jellemábrázolással és festői részletrealizmussal. Színvilágában és beállításában az ikonikus 1860-as, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött Önarcképpel párosítható. A 19. századi magyar művészet ünnepelt mesterének portréművészete – a tankönyvekből is ismert, nagy történelmi vásznak árnyékában – néha háttérbe szorul. Pedig Székely a 19. századi arcképfestészet legkitűnőbb tehetségeként kifejezetten szerette ezt a műfajt. Ahogy kutatója, Bakó Zsuzsanna fogalmazott: „A tárgyilagos, racionális szemléletmód, ugyanakkor az érzelmek beágyazása a magas szintű szellemi gondolkodásba tette Székely Bertalant a korszak egyik legnagyobb arcképfestőjévé.” Portréművészete az ideálkép és a realizmus kényes egyensúlyára törekedett, ahogy ezt a most vizsgált alkotáson is látjuk. Ezt emelte ki a Szépművészeti Múzeum egykori igazgatója, Petrovics Elek is: „Székely arcképei éppen azzal a művészi jellemzéssel tűnnek ki, hogy távol van mind a fényképszerű szolgaiságtól, mind a hatáskereső külsőségektől.”

Székely Bertalan további alkotásai ajándék ötlet kategóriában

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!