Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

MŰGYŰJTŐK MAGYARORSZÁGON - KÖNYVBEMUTATÓ

MŰGYŰJTŐK MAGYARORSZÁGON - KÖNYVBEMUTATÓ

MŰGYŰJTŐK MAGYARORSZÁGON - KÖNYVBEMUTATÓ

Műgyűjtők Magyarországon - könyvbemutatóval egybekötött sajtótájékoztató

A magyar műgyűjtés-történet szisztematikus feldolgozásának első lépcsőjeként a Kieselbach Galéria kiadásában napvilágot látott a Műgyűjtők Magyarországon a 18. század végétől a 21. század elejéig című lexikon. A minden eddiginél részletesebb kézikönyv alapján széles körű kutatási programot indít a Galéria: ennek célja az, hogy végre itthon és külföldön is méltó helyre kerüljön a rendkívüli hagyományokkal és értékekkel bíró magyarországi műgyűjtés.

A kötet számokban:
- több ezer kézikönyv, monográfia, kiállítási és aukciós katalógus illet tanulmány és cikk felhasználása;
- több tonnányi szakirodalom feldolgozásának az eredményét tükrözi;
- körülbelül 2200 szócikkben mintegy 2400 gyűjtőt mutat be;
- 200 portré, karikatúra és enteriőr-felvétel;
- 80 válogatott forrás borítójának reprodukciója;
- 20 életrajzi esszé gazdagítja. 

A közel hatszáz oldalas bibliográfiai lexikon – amely először tesz kísérletet a téma átfogó, részletes feldolgozására –2200 szócikkben mutatja be azokat a magyarországi műgyűjtőket, akik a nyomtatott források alapján azonosíthatók. A „műgyűjtő” fogalmát természetesen nehéz pontosan meghatározni. Az adatbázis összeállítója, Takács Gábor művészettörténész, újságíró azoknak a személyeknek a bemutatására törekedett, akik képző- és iparművészeti szempontból említésre méltó tárgy-együtteseket birtokoltak, birtokolnak és gyűjteményük valamilyen publikációban szerepelt. A szócikkeket az 1945 előtti illetve utáni korszak tíz-tíz jelentős gyűjtőjét bemutató életrajzi esszék egészítik ki a téma egyik legismertebb szakértője, Molnos Péter tollából. Az illusztrációs anyagbantöbb száz – részben soha nem publikált, részben nehezen hozzáférhető – fotó szerepel. A bevezető esszék és a képaláírások angolul is olvashatók a kötetben, amely ily módon nemzetközi viszonylatban is a magyar műgyűjtés-történet alapvető szakirodalmává válhat.

Bár magángyűjtemények ma már látványos módon jelen vannak a magyar kulturális és társadalmi életben, a műgyűjtés szerepének elismerése terén még nagyon sok a hiányosság. Holott, ahogy Kieselbach Tamás a kötet előszavában írja, „mikor egy kötetben vagy egy kiállítás keretein belül a közönség elé kerül egy magángyűjtemény, pillanatok alatt nyilvánvalóvá válik, hogy a műgyűjtés nem pusztán néhány tehetős ember öncélú, egyéni passziója, hanem a kultúra egyik legfontosabb alapja”.

A műgyűjtő tartja körforgásban a művészeti közeget: a művész társává válik az alkotás folyamatában, kulcsszerepe van a művek közkinccsé válásában, a régebbi korszakokban készült tárgyakat pedig – sokszor a múzeumoknál is hatékonyabb módon – életben tartja.

A több ezernyi gyűjtő és gyűjtemény – valamint a válogatott képanyag – átélhetővé teszi azt az élményt, hogy a magángyűjtés látszólag egyéni ambíciója, a műalkotások látszólag kusza és véletlenszerű útja végül összeáll valami magasabb minőséggé: a magyar kultúra folyamatos körforgásává. Az egyéni pályák persze nem csak a kultúra szövetében bekövetkezett változásokról tanúskodnak, hanem a magyar történelem felfelé ívelő korszakairól és kataklizmáiról, az egymást váltó társadalmi és vagyoni elitekről is. A műtárgyak sorsa a tulajdonosokéval szorosan összeforrt, így nem csoda, hogy Magyarországon sokkal gyakrabban tört meg egy-egy gyűjtemény fejlődésének íve, mint a nyugati országokban, gyakrabban vált a művészeti értékek sorsává a szétszóródás, pusztulás. Mindez még inkább növeli a műgyűjtés, a pozitív példák továbbvitelének fontosságát. Gyűjtők újabb és újabb nemzedékeire van szükség, akik „megcsinálják a saját korukat”, akik a műalkotások birtoklásának nemes szenvedélye révén magukat és az egész országot is gazdagítják.

Miután a lexikon szinte kizárólag a nyomtatott forrásokat veszi számba, megjelenése csak a kutatási folyamat első lépcsőjének tekinthető. A Kieselbach Galéria kiemelt célnak tekinti az újabb eredmények folyamatos közzétételét és ezen keresztül a magyar műgyűjtés kultúrájának hazai és külföldi megismertetését. Ennek érdekében folytatja a kutatást, és lehetőséget ad minden szakembernek, gyűjtőnek és leszármazottnak arra, hogy a releváns adatok közlésével hozzájáruljon ennek a kiemelt kulturális jelentőségű vállalkozásnak a továbbfejlesztéséhez.

A kötet megvásárolható a Kieselbach Galériában.