
logo
  • +36 1 269 3148
  • gallery@kieselbach.hu
  • 0
  • Belépés / Regisztráció
  • Hivatalos fordítások

    • Magyar
    • Angol

    Google fordító

Festmények

Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Festményértékbecslés
  • Könyvek
  • Rólunk
  • Művészek szerint

  • Stílusok szerint

  • Kategória szerint

  • Összes alkotás

  • Művészek ABC
  • Webshop Stílusok
  • Kategóriák

  • Műgyüjtők
  • WANTED!
  • Tájkép

  • Tavaszi válogatás

  • Enteriőr

  • Arckép

  • Erotika (18+)

  • Emberábrázolás

További kategóriák

  • Szobor

  • Impresszionizmus

  • Art deco

  • Avantgárd

  • II. világháború u...

  • Absztrakt művészet

További stílusok

  • Bán Béla

  • Weininger Andor

  • Pólya Tibor

  • Martinszky János

  • Batthyány Gyula

További művészek

További Fotográfusok

  • Bernády György

  • Jakobovits Jenő

  • Festetics Jenő, gróf

  • Szentirmay István

  • Valentin Károly

  • Bauters, Viviane

További műgyűjtők

  • Könyvek
  • Megvásárolható
  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • SCHEIBER

  • IDŐRŐL IDŐRE 1985

  • A MAGYAR FORRADALOM 1956 NAPLÓ

  • Gorka Géza életműve...

Összes könyv

  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • A TITKOS GYŰJTEMÉNY

  • ARANYKOROK ROMJAIN

  • DERKOVITS

  • Műgyűjtők Magyarországon a...

*all_book*

  • Műtárgy beadása
  • Korábbi aukciók

  • Hogyan vásárolhat nálunk?

Aukcióra keresünk

A Kieselbach Galéria megalakulásától kezdve a magyarországi aukciós piac meghatározó szereplője.

Műtárgy beadása

  • 70. aukció

     
  • 1. Kortárs Aukció

     
  • 69. aukció

     
  • 68. Aukció

     
  • Aukció
    részletei

  • Korábbi kiállítások
  • ATTILAFK kiállítá...

     
  • Youhu kortárs kiá...

     
  • A valóság szerelm...

     
  • NAPFÉNY ÁRKÁDIA ...

     
  • Korábbi
    kiállítások

Festményértékbecslés

Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Több évtizedes gyakorlattal rendelkező szakembereink árajánlatot adnak minden hozzánk eljuttatott...

Megvesszük!

Galériánk készpénzért is vásárol művészeti alkotásokat. Kérje ingyenes értékbecslésünket, hogy tisztában legyen a birtokában lévű művek értékével!

  • Utazás

     
  • Tudomány

     
  • Történelem-Kép

     
  • Facebook oldal

     
  • Kapcsolat

  • Sajtó

  • Szakértőink

  • Célunk

  • Társadalmi szerepvállalás

  • Címlap
  • >>
  • Művészek
  • >>
  • Schaár Erzsébet

Schaár Erzsébet Budafok, 1905 - 1975, Budapest

Ossza meg Schaár Erzsébet profilját!

Szobrász. 1924: Iparrajziskola, 1924–1926: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Kisfaludi Strobl Zsigmond. 1926-tól kiállító művész. 1926-ban Párizsba ment tanulmányútra, majd Münchenben és Bécsben tartózkodik. Tagja volt a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének. Budapesten élt. Az elmúlt fél évszázad magyar képzőművészetének meghatározó egyénisége. Indulásakor, a 20-as években még kevés szó esett női egyenjogúságról, még kevesebb feminizmusról, mégis, munkásságának értékelésekor lehetetlen a "gyengébb nem"-hez tartozását nem tudomásul venni. Akár már a sztereotípia szintjén is: apró, filigrán termetéhez képest a szobrászokat többnyire robusztus, erős férfialakként szoktuk elképzelni. Ami pedig az életrajzi vonatkozásokat illeti: kibontakozását, karrierjét késlelteti az anya-szerep (1935-ben ment férjhez Vilt Tibor szobrászművészhez; fia, Pál 1950-ben született), az édesapa lassú haldoklása a mikrokozmoszt jelentő – azóta régen lebontott – budafoki házban, s végül a férj domináns életvitele. A házaspár életét legkönnyebb ugyancsak sztereotípiák segítségével elképzelnünk: az alacsony nővel szemben egy magas, sovány férfi-termet, a lírával, ill. az érzelemmel és szeretetéhséggel szemben hideg intellektus és sziporkázó szellemesség; a sors-vektorok eredőjeként állandóan jelen lévő rivalizálás stb. De egy szublimált formavilágból ugyancsak visszafejthetjük a konfliktusokkal terhes együttélést, mégpedig a művésznő Székek c. kisbronz sorozatából (1967–72). A családhoz közel álló, ugyancsak kiváló szobrász, Berczeller Rudolf szinte megszállott hivatástudatának szuggesztív hatásától szintén nem tekinthetünk el – ezt ellensúlyozza majd a fiatalabb pályatárs, Ország Lili festőművész, s végül Pilinszky János és Mészöly Miklós, a két irodalmár fel-felbukkanása a baráti körben. Pályáját realista mintázással kezdi (Édesanyám, 1925). Az újra pályára állás időszakának agyagból mintázott (terrakotta) kisplasztikáiban (1947–50) vagy fából faragott domborműveiben még egy szociológiailag determinált, hazai sajátosságot is felfedezhetünk: mivel Magyarországon keveseknek nyílik lehetősége a nagy méretekben való alkotásra (lévén ez leginkább politikai hatalomhoz közel álló, köztéri, emlékmű-feladat), így megszületik "a méretei ellenére monumentális kisplasztika" kissé önáltató, defenzív ideológiája. Schaár Erzsébetnél is, másoknál is. Az 50-es évek végétől újra és újra megújuló művészi formanyelvvel jelentkezett. A 60-as évek első felében expresszívebb kifejezésmód jellemezte munkáit, akár karcsú bronzalakokból összeállított csoportkompozíciókat (Kórus, 1963), akár kis terrakotta féldomborműveket készített (Halott katonák, 1965). Az életrajzi mozzanatok egy Giacometti-stílusú formavilágban öltenek először testet a 60-as években: göcsörtösen mintázott szobrokban és főleg kisplasztikákban, melyeknek szikáran expresszív megfogalmazását méltán lehet "egzisztencialistának" nevezni. A karosszékben ülő, csonttá soványodott, élőhalott édesapa alakja (1965) még csak a kezdet. Jellegzetesebb az utcán megfigyelt járókelők elvékonyodott sziluettje (Bundás nők, 1965), melyeket nemsokára más "női" témák is követnek, pl.: a kozmetikusnál, tükör vagy kirakat előtt ellesett jelenetek, ill. a portrék, melyek újabb sorát az 1942-es Major Máté-portréval vagy az 1944-es Férfifejjel kezdhetjük. Utána következik Psota Irén (1964), Tolnay Klári, s – nem egészen véletlenül – Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő mellszobra, Bartók Béla, Károlyi Mihály (mindkettő: 1965), Radnóti Miklós (1969). Ugyancsak újdonság a fekvő, vízszintes domborműként funkcionáló kis szobrok csoportja is (Fekvő, 1964; Halott katonák, Szerelmesek, mindkettő 1965-ből). A 60-as, 70-es évek fordulójára két újítás gazdagítja az apró figurák sorozatát. Új térélmények új kisplasztikákhoz vezetnek, melyekben a dobozszerű tér megfogalmazása majdnem fontosabbá válik, mint a belé helyezett alak. Nyugodtan nevezhetjük ezeket a mikrotereket a szobrászatban szokatlan módon "lírai tereknek". E formák, különböző építészeti részletek, ajtók, ablakok felnagyított változatának egyik legszebb példája az Ajtók, mely 1967-ben készült a Székesfehérvári Könnyűfémműben. Ezt követi a Fal előtt és fal mögött két alumíniumfigurája (1968). Másfelől Schaár Erzsébet a tragikus életérzést kifejező formaként megtalálja magának a halotti maszkot, ám ez ellentmondásosan jelenik meg szobrászatában. A maszk szép, kifejező (a legtöbbször) női arc – életszerű, mintha csak lehunyná a szemét -, a hajat sűrű drótszál-köteg alkotja, míg az életnagyságú testet az akkor divatos műanyag, a "hungarocell" hófehér hasábja. Modern múmiaportré, antik sztélé és frivol, pop artos szépségideál egyben. A hasábszerű "test" oszlophoz, pillérhez válik hasonlatossá, tehát építészeti elem lesz belőle, míg a környezetében olykor megjelenő tényleges architektonikus kellékek, egy-egy falrészlet, ajtó vagy ablak, intimitásukban és lírai kifejezőerejükben az emberi alak expresszivitásához közelítenek. Az antropomorf jelleg még a szikár, figura nélküli ajtókon vagy ablakokon is megőrződik. Különös módon szorul vissza e művekben a nemiség: noha a modell legtöbbször kétségkívül fiatal nő volt, a hasábba zártság és a maszk-karakter éteri tisztaságú, majdhogynem "angyali" figurákban jelentkezik. Egy új emlékműtípus születik, de annyira meglepő módon ötvözi a pátoszt és a hétköznapiságot, hogy a társadalom (helyesebben a szoborállításokért felelős esztéta-funkcionárius réteg) nehezen tudja megemészteni. Schaár Erzsébetnek mégis sikerült egyetlen nagylélegzetű együttesben (ma installációnak mondanánk), a sokalakos Utcában (1974) összegezni mindazt, amit az ember és a körülvevő tér kapcsolatáról el akart mondani. Még 1967-ben számol be egy térélményéről: "kinyitottam az ablakot, kitártam az ajtót. A térben ezek olyan határozottan álltak, úgy hasítottak a levegőbe, mintha a levegő szilárd tömeg lenne. Néztem a három szomszéd szobába nyíló ajtót. Mind a három ajtó különböző irányban állt. Én pedig ott álltam középen, mint egy kis pont, és tőlem három különböző irányban három ajtóél, három határozott forma." Ebben az élményben most a néző részesül, aki végigsétál az Utca két házfala, ajtói és ablakai mentén, a néma, "megkövült" alakok között. Még véletlenül sem "tekintetének kereszttűzében", hiszen kimerevedett halottakról van itt szó, akik egykor magukra maradtak a térben, nem titkolva életidegenségüket, most pedig heroikus, mégis mai panoptikum részesei lettek, maguk közé fogadva bennünket. Talán egyedül a magyar film, elsősorban Jancsó Miklós és Gulyás János tudott még ebben az időszakban, a 70-es évek immár történetivé vált kulisszái között Schaár Erzsébetéhez hasonló antropomorf tereket és életteljes síremlékeket létrehozni.

Díjak/ösztöndíjak

1932 • Fiatal művészek Szinyei-díja

1962 • Munkácsy-díj • II. Országos Kisplasztikai Biennálé, I. díj, Pécs

1972 • Érdemes Művész.

 

Egyéni kiállítások
1930 • Budapest
1932 • Tamás Galéria, Budapest [Járitz Józsával]
1960 • Műcsarnok Kamaraterem, Budapest
1966 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár • Collegium Hungaricum, Bécs (A)
1970 • Műcsarnok, Budapest
1972 • Képzőművészeti Akadémia, Antwerpen (B) • Kulturális Központ, Gent (B)
1974 • Csók Képtár, Székesfehérvár (az Utca) • Kunstmuseum, Luzern (az Utca) (D) • Iparművészeti Múzeum, Budapest
1977 • Schaár Erzsébet és Vilt Tibor kiállítása, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár • Wilhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg
1981 • emlékkiállítása • V. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest
1982 • XL. Velencei Biennálé, Velence
1983 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

1985 • Galerija Zacheta [Vilt Tiborral], Varsó (CZ)

1986 • Emlékkiállítás, Asztalos János Művelődési Központ, Rétság

1988 • Emlékkiállítás, Budatétényi Galéria [Vilt Tiborral], Budapest

1999 • In memoriam Leányka utca 18, Budatétényi Galéria [Vilt Tiborral], Budapest

2003 • Emlékkiállítás, N&n Galéria, Budapest

2005 • In memoriam Schaár Erzsébet és Vilt Tibor, Dél-budai Kulturális és Szabadidőközpont, Budapest.

Csoportos kiállítások

1948 • Közösségi művészet felé, Régi Műcsarnok, Budapest

1967 • Nemzetközi Szobrászati Biennálé, Middelheim (NL)

1969–1974 • II–IV. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs

1971 • I. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest

1972 • Üveg a szobrászatban, Képtár, Szeged

1973 • Mai magyar szobrászat 1957–1972, Puskin Múzeum, Moszkva (RUS)

1979 • Kortárs magyar művészet, Firenze, Milanó (I)

1980 • Művészet és társadalom 1945–1980, Műcsarnok, Budapest

1981 • Magyar művészet 1905–1980, Konstmuseum, Göteborg; Konsthall, Malmö; Konsthall, Stocholm (S)

1982 • Hungarian Glass-Sculpture, Suomen Lasimuseo, Riihimäki (FIN) • Modern magyar művészet a székesfehérvári István Király Múzeum gyűjteményéből, Levy Galerie, Hamburg

1983 • Tendencias de la Escultura Hungara Contemporanea, Salas de la Direction General Internationales de Bellas Artes et Archivos, Madrid; Gulbenkian Alapítvány, Lisszabon • Kortárs magyar művészet, Varsó; Krakkó; Wroclaw; Bytom

1984 • Üvegszobrok, Ernst Múzeum, Budapest

1985 • Comtemporary Visual Art in Hungary, Eighteen Artist, The Third Eye Centre, Glasgow (UK)

1993 • Variációk a pop artra –Fejezetek a magyar művészetből 1950–1990, Ernst Múzeum, Budapest.

Művek közgyűjteményekben
• Janus Pannonius Múzeum, Pécs – Utca (1991-től állandó kiállítás)
• Kolozsváry-gyűjtemény, Győr
• Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

• Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
• Wilhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg.

 

Önnek is van Schaár Erzsébet képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy online értékesítjük.

Kérjen ingyenes értékbecslést
  • Aukció (1)
  • Webshop (1)
  • Összes (2)

Schaár Erzsébet megvásárolható alkotásai

  •  Schaár Erzsébet - Önarckép 1969

    Schaár Erzsébet

    (1905 - 1975)

    Önarckép 1969


    145 000 Ft

Kapcsolódó fotók

  •  Schaár Erzsébet - foto

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról! Válassza ki az Önt érdeklő művészeket, stílusokat, témákat és kérje hírlevelünket, amelynek segítségével azonnal értesülhet a frissen beérkező művekről.

Lépésről-lépésre

Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban

  • Ingyenes festmény értékbecslés

  • Aukció

    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
  • Kiállítás

    A valóság szerelmese - Czene Béla festészete
    A festő, aki nyugati életérzést varázsolt a Kádár-kor szürke kulisszái közé. Divatosan felöltözött fiatal lányok, a...
    A valóság szerelmese - Czene Béla festészete
    A festő, aki nyugati életérzést varázsolt a Kádár-kor szürke kulisszái közé. Divatosan felöltözött fiatal lányok, a legendás Maxim Varietéből elcsábított gyönyörű aktmodellek, színekben tobzódó...
  • Festményértékbecslés

    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...
    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...

Kapcsolat

1055 Budapest, Szent István körút 5.
  • +36 1 269 3148
  • |
  • gallery@kieselbach.hu
Nyitvatartás: Hétfőtől-Péntekig 10:00-18:00.
Kövessen minket!
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube
  • Vásárlás
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
  • Aukció
  • Webshop
  • Megvesszük
  • Keresünk
  • Eladná műalkotásait? Segítünk értékesíteni!
  • Festmények értékbecslése
  • Aukcióra
  • Megvételre
  • Adatbázisunkba
  • Wanted! Konkrét képeket keresünk
  • Festmény eredetiségvizsgálat
  • Bemutatjuk
  • Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
  • Művészek, alkotások
  • Kiállítások
  • Magyarországi Műgyűjtők Lexikona
  • Profi kereső
  • Postatakarékpénztár
  • Információk
  • Munkatársaink örömmel állnak rendelkezésére!
  • Hírek
  • Rólunk
  • Jogi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Ászf - Árverési feltételek
  • Hogyan vásárolhat nálunk?
  • Ászf - Elektronikus kereskedelem (webshop)
Műtárgyainkat az UNIQA biztosítja
Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével Ön elfogadja ezt. Részletek" Elfogadom