Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Dr. Kürtös Sándor

Baján, majd Budapesten élt jogász; a 19. század második és a 20. század első felének magyar festészetét és népi kerámiákat gyűjtött, előbbiek egy része a pécsi Janus Pannonius Múzeumba került.

A 20. századi magyar műgyűjtés története - az elmúlt évek örvendetes eredményei ellenére is - még számos feltáratlan, csupán elejtett információmorzsák által azonosítható, alig ismert kollekciót rejt.

A csúcsot jelentő néhány gyűjtemény képe, létrehozóik ízlése és válogatásuk összetétele már egyre plasztikusabban bontakozik ki az érdeklődők előtt, de igazi mélységében még nem tárult fel ez a rendkívül izgalmas terület.

A második világháború utáni évtizedek legnagyobbjai, a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek nagy klasszikusai, Rácz István, Kolozsváry Ernő és Dévényi Iván mellett csak elvétve esett figyelem a náluk ugyan szerényebb jelentőségű, mégis kiemelkedően fontos kollekciókra.

A most bemutatott gyűjtemény létrehozójáról, Kürtös Sándorról is keveset tudunk. 1914. február 14-én született Baján, s a helyi - méltán hírnevet szerzett - ciszterci gimnáziumban érettségizett. Az eredetileg Krammer Sándor néven született fiatalember a jogi egyetemen folytatta tanulmányait, majd ügyészként, később közjegyzőként dolgozott. A családi legendárium szerint első képét Nagy István özvegyétől kapta ajándékba, mert a festő fiát latinra tanította.

A háborús években folyamatosan támogatta a kenyérkereső nélkül maradt családot, cserébe rendkívüli gazdagságú és páratlan kvalitású Nagy István anyag került gyűjteményébe. Legfőbb kedvence mellett, idővel számottevő Rudnay, Mednyánszky és Egry művek is a birtokába kerültek. A jelentős festménykollekció mellett Kürtös Sándor a népi kerámiák iránti vonzalmát is vásárlásokkal csillapította. Ösztönösen érezte meg azt a rokonságot, mely Nagy István műveinek puritán méltósága és a népművészet ösztönös stilizáló hajlama, archetipikus motívumvilága között feszült. (Csupán mellékes, de igen jellemző adalék, hogy mikor Le Corbusier az 1910-es évek elején egy hosszú, dunai hajóút során Magyarországon járt, csupán két élmény nyűgözte le: a bajai parasztházak logikus alaprajzi beosztása, valamint a dél-magyarországi fazekasok kerámiaedényei. Utóbbiakból tekintélyes kollekciót vásárolt magának, mely ma is közgyűjteményként működő hagyatékát gazdagítja.)

Rácz István, saját gyűjteményéről szóló, ma még csupán kéziratban olvasható összefoglalásában a következő sorok idézik meg a Kürtös-gyűjtemény emlékét: "A festő özvegyétől származó, egyetlen napon Baján kiválasztott Nagy István művekért számos jeles festményt adtam cserébe Dr. Kürtös Sándor gyűjtőnek (köztük a Hadifoglyok karácsonyát, e máig sem reprodukált Mednyánszky-főművet)."

A Rácz-gyűjtemény műtárgylistáján végigtekintve jól látható, hogy a kollekció legendás, oly sokakat megihlető "Nagy István fala"szinte teljes egészében Kürtös Sándortól származott. Éppen ebben rejlett a kollekció talán legfontosabb szerepe: Nagy István főműveivel termékenyítette meg a korszak, s az utána jövő generáció legfontosabb gyűjteményeit, Kolozsváry Ernő, Rácz István, Kemény Gyula vagy éppen Kieselbach Tamás válogatását. Utóbbi említése azért is fontos, mert Kürtöstől éppen hozzá került a Rácz István idézett soraiban említett, s általa a BÁV-nál vásárolt Mednyánszky mű, a Hadifoglyok karácsonya. Mert igazak Pogány Kálmán szavai, aki a legendás Kohner-gyűjtemény felbomlását jelentő, 1934-es aukció katalógusában a következőket írta: "Most vegyünk búcsút a gyűjteménytől, mely félszáz évig fogalom volt művészeti életünkben. Darabjai szerteszóródnak: ez minden magángyűjtemény előre megpecsételt sorsa. De semmi, ami ennyire eleven valóság volt, végkép el nem enyészik, mert hatásában továbbra is fennmarad."

Szíj 1981, 233. o.
Ébli 2006, 286., 290. o.
Ébli 2008, 21. o.

Nagy 1965, 3., 6. kép
Derkovits 1968, 43. tétel
Nagy 1978, olaj 51., 57., 100., 102., 131-133., pasztell 70., 76., 129., 233., 362., 411., 412., 418., 444-448., 556-558., 605-607., 656., ceruza 101., szén 147-152., 232., 233. tétel

Mednyánszky 1979, Mgy. festmények 189. tétel
Modern Magyar Képtár 1981, 9. o.
Fővárosi Képtár 1998, 585-588. tétel
Kovács-gyűjtemény 2011, 144-145. o.

  • Periodika:

A Janus Pannonius Múzeum Évkönyve 1967, 224. o.
A Janus Pannonius Múzeum Évkönyve 1977, 355-380. o.

Polgár 38. (2001), 4. tétel
Kieselbach 2005. tél, 28. tétel
Kieselbach 2007. tél, 43-63. tétel

A szócikk Takács Gábor: Műgyűjtők Magyarországon a 18. század végétől a 21. század elejéig című, a Kieselbach Galéria kiadásában 2012-ben megjelent bibliográfiai lexikonán alapulnak. Az adatokat a szerző gyűjtötte, a szöveg tartalmáért ő felelős. Kérjük, hogy az esetleges hibákat illetve hiányosságokat jelezze a gallery@kieselbach.hu címen. Az adatokat a beérkező információk illetve az új kutatási eredmények tükrében folyamatosan javítjuk, frissítjük.

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról! Válassza ki az Önt érdeklő művészeket, stílusokat, témákat és kérje hírlevelünket, amelynek segítségével azonnal értesülhet a frissen beérkező művekről.

Lépésről-lépésre

Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról