
logo
  • +36 1 269 3148
  • gallery@kieselbach.hu
  • 0
  • Belépés / Regisztráció
  • Hivatalos fordítások

    • Magyar
    • Angol

    Google fordító

Festmények

Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk
  • Online licit
  • Művészek szerint

  • Stílusok szerint

  • Kategória szerint

  • Összes alkotás

  • Művészek ABC
  • Webshop Stílusok
  • Kategóriák

  • Műgyüjtők
  • WANTED!
  • Emberábrázolás

  • Csendélet

  • Enteriőr

  • Megvásárolható Sz...

  • Erotika (18+)

  • Tájkép

További kategóriák

  • Szobor

  • Szürrealizmus

  • Absztrakt művészet

  • Art deco

  • Impresszionizmus

  • Avantgárd

További stílusok

  • Benkhard Ágost

  • Nagy István

  • Uitz Béla

  • Mund Hugó

  • Bortnyik Sándor

További művészek

További Fotográfusok

  • Pfannl Jenő

  • Andrássy Géza, gróf

  • Marossy J.

  • Dessewffy Ödön, gróf

  • Back Bernát

  • Gosztonyi Kálmánn...

További műgyűjtők

  • Könyvek
  • Megvásárolható
  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • SCHEIBER

  • IDŐRŐL IDŐRE 1985

  • A MAGYAR FORRADALOM 1956 NAPLÓ

  • Gorka Géza életműve...

Összes könyv

  • Megtalált képek

  • Szőnyi István

  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • A TITKOS GYŰJTEMÉNY

  • ARANYKOROK ROMJAIN

*all_book*

  • Online licit
  • Aktuális aukciók
  • Műtárgy beadása
  • Korábbi aukciók

  • Hogyan vásárolhat nálunk?

77. tavaszi aukció

Időpont:

2025. május 28. 18:00 - 2025. május 28. 23:00

Helyszín:

Budapest Marriott Hotel

Aukció
részletei

Aukcióra keresünk

A Kieselbach Galéria megalakulásától kezdve a magyarországi aukciós piac meghatározó szereplője.

Műtárgy beadása

  • 76. aukció

     
  • 75. Őszi aukció

     
  • 74. Tavaszi aukció

     
  • 73. Téli aukció

     
  • Aukció
    részletei

  • Korábbi kiállítások
  • Megtalált képek -...

     
  • Mengyán András: ...

     
  • Válogatott művek ...

     
  • Emlékezés Vera Mo...

     
  • Korábbi
    kiállítások

Festményértékbecslés

Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Több évtizedes gyakorlattal rendelkező szakembereink árajánlatot adnak minden hozzánk eljuttatott...

Megvesszük!

Galériánk készpénzért is vásárol művészeti alkotásokat. Kérje ingyenes értékbecslésünket, hogy tisztában legyen a birtokában lévű művek értékével!

  • Utazás

     
  • Tudomány

     
  • Történelem-Kép

     
  • Facebook oldal

     
  • Kapcsolat

  • Sajtó

  • Szakértőink

  • Célunk

  • Társadalmi szerepvállalás

  • Címlap
  • >>
  • Derkovits Gyula
  • >>
  • Szövők, 1933

Derkovits Gyula (1894 - 1934)

Szövők, 1933

Derkovits Gyula - Szövők, 1933 | 76. aukció aukció / 194 tétel
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

95 x 125 cm
Olaj, arany és ezüst porfesték, vászon
J.n.

Proveniencia: Egykor Márton Ödön, majd Grósz Józsefné tulajdonában

VÉDETT - NO EXPORT

76. aukció / 194. tétel (2024-12-10)
Kikiáltási ár: 120 000 000 Ft / 298 063 EUR
Becsérték: 140 000 000 Ft- 180 000 000 Ft
/ 347 740 EUR - 447 094 EUR

Figyelem! A jelzett valuta árak kizárólag információs céllal szerepelnek a listában.
Az elszámolás alapja minden esetben a vételár kiegyenlítése napján érvényes valutaárfolyam.

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

76. aukció

Időpont:

2024. december 10. 18:00 - 22:00

  • Általános aukció feltételek

Kiállítva:

Derkovits Gyula emlékkiállítása, Ernst Múzeum, 1934 (kat. 71.).

KUT kiállítás, Nemzeti Szalon, 1936 (kat. 32.).

Derkovits Gyula emlékkiállítása, Fővárosi Képtár, 1948 (kat. 2.).

A magyar valóság, Fővárosi Képtár, 1948 (kat. 77.).

Derkovits Gyula. 1894–1934, Országos Szépművészeti Múzeum, 1954 (kat. 76.).

Derkovits Gyula emlékkiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, 1965 (kat. 99.).

Derkovits és a szocialista művészet, Csók István Képtár, Székesfehérvár, 1968 (kat. 26.).

Gyula Derkovits. 1894–1934. Malerei und Grafik, National-Galerie, Berlin, 1971 (kat. nélkül).

Gyula Derkovits (1894–1934), Vydala Narodni galerie v Praze v listopadu, Prága, 1971 (kat. 29.).

Derkovits Gyula (1894–1934) emlékkiállítása, Savaria Múzeum, Szombathely, 1974 (kat. 57.).

Derkovits Gyula (1894–1934) emlékkiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, 1979 (kat. 102.).

Derkovits. A művész és kora, Magyar Nemzeti Galéria, 2014 (kat. 185.).

Reprodukálva:

Ártinger Imre: Derkovits Gyula. Bisztrai Farkas Ferenc, Budapest, 1934, 26. kép.

Forum. Zeitschrift für Kunst, Bau und Einrichtung, 1935/10.

A KUT kiállításának katalógusa. Nemzeti Szalon, Budapest, 1936 (oldalszám nélkül).

Kopp Jenő: Derkovits. Új Idők, Budapest, 1944, 21. kép.

Bortnyik Sándor: Derkovits. Officina, Budapest, 1948, 14. kép.

Derkovits Gyula emlékkiállítása. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1965 (oldalszám nélkül).

Körner Éva: Derkovits Gyula. Corvina, Budapest, 1968, 415.

Gyula Derkovits. 1894–1934. Malerei und Grafik, National-Galerie, Berlin, 1971 (oldalszám nélkül).

Irodalmi Szemle, 1972/5., képmelléklet.

Derkovits Gyula (1894–1934) emlékkiállítása. Szerk.: Mihály Mária, Savaria Múzeum, Szombathely, 1974 (oldalszám nélkül).

Világosság, 1984/6., 384.

Oltványi-Ártinger Imre: Derkovits Gyula. Szombathelyi Képtár, Szombathely, 1996, 26. kép.

Modern magyar festészet 1919–1964. Szerk.: Kieselbach Tamás, Kieselbach Galéria, Budapest, 2004, 652.

Molnos Péter: Derkovits. Szemben a világgal. Népszabadság, Budapest, 2008, 63.

Derkovits. A művész és kora. Szerk.: Bakos Katalin – Zwickl András, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2014, 257.

Kapócsy Anna: Képzőművészek Új Társasága (1924–1950). Corvina, Budapest, 2015, 126.

Kérdése van?

Kapcsolat

Önnek is van Derkovits Gyula képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Kérjen ingyenes értékbecslést
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom:

Ártinger Imre: Derkovits Gyula. Bisztrai Farkas Ferenc, Budapest, 1934.

K.A. [Kárpáti Aurél]: Derkovits Gyula emlékkiállítása az Ernst Múzeumban. Pesti Napló, 1934. október 28.

Kopp Jenő: Derkovits. Új Idők, Budapest, 1944.

Bortnyik Sándor: Derkovits. Officina, Budapest, 1948.

Derkovits Gyula emlékkiállítás. Fővárosi Képtár, Budapest, 1948.

Derkovits Gyula. 1894–1934. Szerk.: Székely Zoltán, Országos Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1954.

Derkovits Gyula emlékkiállítása. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1965.

Körner Éva: Derkovits Gyula. Corvina, Budapest, 1968.

Derkovits és a szocialista művészet. Szerk.: Firz Jenő, István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1968.

Derkovits Gyula (1894–1934) emlékkiállítása. Szerk.: Mihály Mária, Savaria Múzeum, Szombathely, 1974.

Derkovits Gyula (1894–1934) emlékkiállítása. Szerk.: Borbély László, Magyar Nemzeti Múzeum – Savaria Múzeum, Budapest–Szombathely, 1979.

Derkovits Gyula. Centenárium. Szerk.: Lőrincz Zoltán, Szombathely, 1996.

Ébli Gábor: Budapest: műgyűjtők városa. Beszélő, 2005/3–4., 142–153.

Molnos Péter: Derkovits. Szemben a világgal. Népszabadság, Budapest, 2008.

Derkovits. A művész és kora. Szerk.: Bakos Katalin – Zwickl András, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2014.

Kapócsy Anna: Képzőművészek Új Társasága (1924–1950). Corvina, Budapest, 2015.

 

A modern magyar festészet ünnepelt ikonjának, Derkovits Gyulának érett főműve. Az életmű reprezentatív fődarabján az avantgárd kollázsos szerkesztésmódja találkozik az expresszív formaképzéssel és az ezüst porfesték különös izzásával. A két világháború közötti lírai kolorizmus és a gépkorszak heroizmusa. A számtalanszor reprodukált mű sokáig a legendás 20. századi műgyűjtő, Márton Ödön kollekcióját gazdagította. Az egyetlen olyan nagy méretű, muzeális kvalitású Derkovits-remekmű, amely még nem került közgyűjteménybe.

Érett főmű

„S a szövőgyárak ablakán / kötegbe száll / a holdsugár” – írta József Attila Külvárosi éj című híres versében 1932-ben. Egy évvel később készült el kortársa és szellemi rokona, Derkovits Gyula most elemzett monumentális szövőgyári kompozíciója. A festő nem az éjjeli holdfényben üresen álló ipari csarnokot örökítette meg, mint a költő, hanem az acélos gépek között dolgozó férfiak frízszerű sorát. Az előrehajló izmos hátak ismétlődése a gépek zakatolásának ritmusát visszhangozza. A Magyar Nemzeti Galériában őrzött kis méretű vázlatról ismerjük a világos inges főalak nyers impresszióját, ahogy a szövőgép mintás fémpanelje fölé görnyed, amelybe a szemközti állványról fonalak szaladnak be, hogy alul már szőttesként hagyják el a szerkezetet. (A lyuggatott fémlemezt használó automatizált Jacquard-szövőgépeket nem véletlenül tartják a számítógépek előfutárának.) Derkovits a végleges nagy festményen az orsókat egy fadeszkás, öntöttvas lábú asztalra helyezte, hogy jobban érvényesüljön a megsokszorozott figurák görög domborműveket idéző fríze. A terrakottaszínű testeket a fémelemek csillogó ezüstfestékes felülete ellenpontozza. A kép bal szélén egy férfi pillant át az orsók kúpjai között, míg a jobb oldalon egy bajszos figura egészíti ki a kompozíciót, hűen a fényképszerű derkovitsi képszerkesztés elveihez.

A vaselemek és az emberi testekre épített szerkezeti váz jellegzetes motívummá vált Derkovits érett korszakának festészetében. A Magyar Nemzeti Galériában őrzött Hídépítők című kompozícióján (1932) ugyanígy az acéltraverzek közé illesztette be a terrakottaszínű, félmeztelen munkáshéroszokat. A műértők már a saját korában is az utolsó pár évet tartották az életmű csúcsának. Ahogy Oltványi-Ártinger Imre írta a festő halála után, 1934-ben megjelent monográfiájában: „Derkovits nagy tehetség volt, s jóllehet képességei csak az utolsó évek alkotásaiban bontakoztak ki érett gazdagsággal – életműve így sem torzó. Húsz-harminc képe újabb festészetünk legjava terméséhez tartozik, s jelentős bizonysága egy komoly művész kivételes alkotó erejének.” Utolsó korszakának stílusvilágát Molnos Péter így elemezte monográfiájában: „Derkovits egy lépést tett a Gresham időtlen, férfias lírája felé, s ezzel párhuzamosan engedett művészetének korábbi agitatív célzatosságából. Mintha Bonnard és Bernáth képeinek fuvallata legyintette volna meg egy ihlető pillanatban. A változás talán legjobban látható jele az volt, hogy képein egyre nagyobb hangsúlyt kapott a fémszínek használata. […] Úgy látszik, hogy ebben a korszakban a frappánsan megmozgatott szerkezet és a tudatosan ütköztetett motívumok összhangzata helyett a szín vette át a szimbolikus tartalmak közvetítésének – jóval elvontabban artikulált – szerepét.”

Rövid pályaív

Kassák Lajos így emlékezett vissza a fiatal Derkovitscsal való első, 1917-es találkozására: „Én vasmunkás voltam, ő famunkás. Nem kellett, hogy sokat mondjon magáról. Csak ránéztem, s már ismertem az életét, minden árnyalatában. Az arcára láttam írva sorsközösségünket. Micsoda erőfeszítés, bensőséges hit, elszánt akarat kell ahhoz, hogy valaki onnan, az ismeretlen mélységből fölkapaszkodjon.” A világgal és a társadalmi berendezkedéssel mindig dühösen szemben álló Derkovits iparoscsaládból származott. A szombathelyi asztalosműhelyt vezető apja mellett kezdte az inaskodást gyerekként. Mint Madách falanszterében a széklábakat csiszoló Michelangelót, őt is elbűvölték a faragott díszek, de mikor a gyalupad mellől felállva állatokat festett diófapáccal a tűzfalra vagy telerajzolta a deszkákat, csak atyai pofonokat kapott dicséret helyett. A rá váró kényszerű inassors elől menekülve beállt katonának, de a pusztító első világháborús frontokon csak az egész életét megnyomorító betegségeket kapott. A bal karját nem engedte amputálni, hogy legyen mivel fognia a palettát, de az ekkor szerzett tüdőbaj megpecsételte a sorsát. Hadirokkantként Pesten próbált boldogulni, miközben az Iparrajziskola esti kurzusaira járt. Félősen vitte rajzait az avantgárd MA körét szervező Kassákhoz, aki segítette (a Nyolcakat támogató kritikussal, Bölöni Györggyel együtt), hogy elkezdje tanulmányait Kernstok Károlyék Haris közi szabadiskolájában. Itt nemcsak későbbi feleségével ismerkedett meg, hanem a 20. század eleji magyar modern festészet legkiválóbb képviselőivel Rippl-Rónaitól Tihanyi Lajosig, Bernáth Auréltól Bortnyik Sándorig. A Tanácsköztársaság idején végre nyugodt körülmények között tanulhatott, többek között Kernstok ingyenes nyergesújfalui művésztelepén. Az idilli művészparadicsomnak rövid időn belül véget vetett a történelem. Nehézkes életkörülményei ellenére tovább képezte magát, eljárt a kubizmus és Cézanne örökségével Párizsból hazatérő Kmetty János műtermébe.

A húszas évek elején kiforró korai művészete a Szőnyi-kör neoklasszicista nyelvezetét ötvözte a szerkezetes vonalakkal és az expresszionizmussal. A Belvedere galériában rendezett első kiállítása nagy szakmai és anyagi sikert hozott a fiatal festőnek 1922-ben. „Most, hogy kilépett a névtelenségből, máris teljes fegyverzetben álló festő súlyával és igényével jelentkezett” – írta Bálint Aladár a Nyugat hasábjain. Két évig Bécsben dolgozott, követve a magyar aktivisták emigráns csoportját, Uitz Bélát és Kassákot. „Koldusszegény volt, mint itthon, és dolgozott magába merülten, mint valami vérig sértett rabszolga” – írta róla Kassák a visszaemlékezésében. Bécsben Derkovits megismerte a legmodernebb avantgárd esztétikai világot, a modern fotográfia képi nyelvétől a forradalmi montázstechnikát alkalmazó Patyomkin páncélosig. Mikor hazatért 1926 elején, még egy szűk évtized várt rá. Festészete kiforrott, a szemtelenül modern képkivágásokhoz és az expresszíven torzított robusztus figurákhoz visszafogott színskálákat társított. Képei rendszeresen szerepeltek a főváros kiállításain az Ernst Múzeumtól kezdve a Nemzeti Szalonon át a Tamás Galériáig. A gazdasági válság és a politikai feszültségek miatt mégsem futhatta be a neki rendelt pályát, a sikerek ellenére keserű körülmények között távozott az élők sorából alig negyven esztendősen. Síremlékének leleplezésénél a modern gyűjtők mellett olyan művészek álltak ott, mint Ámos Imre, Márffy Ödön, Kmetty János vagy Farkas István.

Derkovitsot rövid pályafutása alatt mindvégig támogató mecénások vették körül, bár a később, az ötvenes években konstruált proletárművész mítoszba ez sehogy sem fért bele. Az özvegye által jegyzett, tendenciózusan torzított Mi ketten című életrajzi írásban a korszak elnyomó uralkodóosztályának vált vétlen áldozatává, viszont a közelmúlt művészettörténeti kutatása kiderítette, hogy leginkább saját gyanakvó, sértett karaktere miatt nem fogadta el a segítő kezeket. Molnos szerint a tények „azt mutatják, hogy Derkovits művei szokatlanul hamar felkeltették a műgyűjtők és a múzeumok vezetőinek érdeklődését, így gyakori vásárlások, felajánlott ösztöndíjak és megtisztelő művészeti kitüntetések szegélyezik rövid pályájának valamennyi állomását. Ám tagadhatatlan tény, hogy Derkovits és felesége mindezek ellenére szinte folyamatosan nyomorban élt […]. Az ellentmondás minden valószínűség szerint Derkovits emberi habitusából fakadt.” A legelső rajongó gyűjtők között találjuk Márton Ödönt is, aki már az első, 1934-es monográfia alapján több Derkovits-képet birtokolt, de a most elemzett festmény is hozzá került.

Avantgárd és ezüstpor

A Nemzeti Galéria 2014-es nagy Derkovits-katalógusa sok szempontból átírta a festő jól ismert pályaívét. Az új kutatás – lásd Bajkay Éva tanulmányát – kiderítette, hogy a fiatal alkotó nem a nélkülözés elől menekült Bécsbe 1923-ban, hanem friss művészeti inspirációkat keresett. Az osztrák fővárosban nemcsak az emigráns aktivistákkal tartotta a kapcsolatot, de hozzáfért a német nyelvű kiadványokhoz is, a berlini Der Sturm vagy a Die Aktion folyóirathoz, és látogathatta az expresszionisták tárlatait. A kiállításokon ekkor Emil Nolde, Oskar Kokoschka vagy Edvard Munch műveit is tanulmányozhatta, a rá különösen nagy hatást gyakorló George Grosz vagy Otto Dix munkái mellett. A magyarok közül a pályája csúcsán álló Uitz Béla állt hozzá a legközelebb. „Egyénien merített – írta róla Bajkay tanulmányában – az izmusok tanulságaiból, és főleg a késő expresszionizmus nyugtalan, patetikusan túlfűtött szemlélete ragadta magával az új tárgyiasság tendenciáival szemben.” Bécsben ismerte meg az orosz avantgárd művészet konstruktivista képszerkesztő eljárásait és a modern film montázselvét. Az Eisenstein-féle mozgóképes montázstechnika tetten érhető a nézőpontokat és kivágásokat változtató derkovitsi festészetben (például a két orsó között felbukkanó férfifigura esetében a most elemzett képünkön). Nem véletlenül hívta fel a figyelmet a szövőgyári kompozíció filmes párhuzamaira Molnos Péter művészettörténész Derkovits-monográfiájában: „A nézőben a fotó- és filmművészet hasonló témákat feldolgozó remekművei rémlenek fel: Chaplin Modern idők című filmjének és Fritz Lang Metropolisának kulcsjelenetei, a gépkorszak könyörtelen dinamikáját bemutató képsorai.”

 

Derkovits találkozhatott Bécsben a Klimt-féle aranyfüsttel dekorált szecessziós képekkel is. Kopócsy Anna kutatásai alapján a festő már fiatalon olvasta Cennini reneszánsz traktátusát, amelyben a tradicionális aranyháttér készítésének receptjei is szerepeltek. Ahogy Otto Dix középkori olajfestő technikákat élesztett újjá, Derkovits is a régi metálfényes porok kifejezési lehetőségeit kutatta. „Önmagukban akkor használja őket – írta Kopócsy az arany és ezüst porfestékre –, amikor a valós fémből készült tárgyakat imitálja, azaz rájátszik a valóságra, illetve felerősíti azt (a híd fémtraverzei, a mozdony keretei, képkeretek stb.), hiszen korábban ezeket a tárgyakat nem az eredeti fémmel jelenítették meg a képen. Használatukkal a realizmus szimbolizmusban oldódik fel.” Ezt látjuk – a most vizsgált kép mellett – például a Halárus (1930, Magyar Nemzeti Múzeum) jelenetén, a már említett Hídépítőkön, valamint kísérleti fázisában a sztaniolpapír kollázselemét használó, híres Halas csendéleten (1928, Magyar Nemzeti Galéria). Lázár Béla visszaemlékezése szerint a fiatal művész egyenesen copyrightot akart szerezni a fémszínek használatára. Nagy gyűjtője és életrajzírója, Oltványi-Ártinger Imre szerint misztikus színelméletet dolgozott ki, ahol „az ezüst például a hajthatatlan céltudatosságot jelképezte”. Ahogy Bortnyik Sándor írta 1948-as kismonográfiájában, az „ékszerszínekkel mintegy rangot adott képei tárgyának”.

Rajongó gyűjtők

A közönség a festményt csak egy évvel születése után, az elhunyt művész nagyságát megidéző emlékkiállításon láthatta 1934-ben. Kárpáti Aurél kritikájában felsorolta a képet az Ernst Múzeumban rendezett tárlat legjobb, érett remekművei között, a ma már kizárólag közgyűjteményben őrzött társai sorában: „Itt talált rá önmaga igazi lényére és lényegére a külső-belső fejlődés nagy útját megtett művész. Vonaltalan formái ekkor rafinált ízléssel összehangolt, letompított, ezüstös ködbe borult felszínek különös vibrálásában oldódnak szét, s a fátyol alatt élő kékek, pirosak és meleg rózsaszínek úgy sejlenek föl, mint álomban a valóság. Ezeken a remek temperákon nincs már semmi tárgyiasság (még a vas is az ezüst valószínűtlenségében csillámlik), nincs határozott kontúr és befelé mélyülő térhatás; a motívumok – alakok és tárgyak – egy síkon, freskószerűen rendeződnek el és kötődnek egymással abszolút festői harmóniába. Gyönyörű példája ennek a Vasút mentén, a Téglahordó, a Hídépítők, a Generációk, a Fázó nő, az Anya, a Gond, az Artisták, a Téli híd, a Szövőmunkások, a Téli ablak, a Hajókovács, a Homokszállítók és az olvasó Önarckép. Valamennyi a beérkezett, önmaga erőinek legjavát felmutató, lehiggadt és kiforrott művészre vall. Nem egy muzeális értékű remekmű akad köztük.” A nagy méretű festmény két év múlva a KUT Nemzeti Szalonban rendezett kiállításán is felbukkant, a fennmaradt archív fotók alapján központi helyen reprezentálva a fiatalon elhunyt tehetség életművét. A második világháború után kialakuló Derkovits-kultusznak köszönhetően megszaporodtak az emlékkiállítások, ezeken több mint tíz alkalommal láthatta ezt a képet a közönség. A számtalanszor reprodukált, érett főmű ekkor már a neves műgyűjtő, Márton Ödön tulajdonaként szerepelt.

A most vizsgált festményt hosszú ideig a legjobb Egry-, Ferenczy- és Czóbel-műveket gyűjtő Márton Ödön különösen gazdag kollekciója őrizte. Az 1971-ben elhunyt Márton a hatvanas években a műgyűjtés nagy öregje volt, ő kötötte össze az idős gyűjtőnemzedéket az ifjabbal. A magyar műgyűjtés történetét feldolgozó Ébli Gábor így írt róla: „A textilkereskedőként dolgozó, előkelő belvárosi ruhaszalont fenntartó Márton a háború előtt főleg Egry József, Berény Róbert, Czigány Dezső és mások, azaz részben a Gresham-kör művészeinek munkáiból építette gyűjteményét, de ízlésének nyitottságát mutatja, hogy megvásárolta Vajda Lajos Szentendrei udvar című festményét is. A klasszikusok közül legjobban Ferenczy Károlyt becsülte, akinek Béni fia 1936-ban bronzérmet is készített a Márton család tagjairól. A mindenkori kortárs művészet iránti fogékonyság bámulatos példája, hogy Márton évtizedekkel később is figyelt az új tehetségekre. Kolozsváry Ernő az ő tanácsára ismerte meg Ország Lilit egy harmadik gyűjtő, Rácz István lakásán.” Az egykori textilkereskedő több érett Derkovits-főművet őrzött magánál, a most elemzett nagy méretű szövőgyári jelenet mellett az 1932-es Zsákolókat, valamint az ugyanabban az évben született Anyaságot. Márton csalhatatlan ízlését bizonyítja, hogy kitűnő érzékkel választotta ki kedvenc művészeinek ritka hangon megszólaló, delikát alkotásait. E tehetségét olyan művek megszerzése bizonyítja, mint Berény Róbert Sárga dunyha című alkotása (1928, magántulajdon) vagy éppen Czóbel Béla korai remekműve, a Kislány ágy előtt (1905, magántulajdon). De közülük is kiemelkedik a múzeumi kvalitású Derkovits-kép, az érett korszak magánkézben őrzött egyik utolsó remeke.

MÁS ALKOTÁSOK A WEBSHOPBÓL

  • 25
  • 50
  • 150
  • Összes

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

  • Derkovits Gyula - Háztetők, 1926

    Derkovits Gyula

    (1894 - 1934)

    Háztetők, 1926

    35x26 cm

    vegyes technika, papír

    Jelezve balra lent: Derkovits Gy 1926

    Részletek
  • Derkovits Gyula - Kapu döngetők, 1949

    Derkovits Gyula

    (1894 - 1934)

    Kapu döngetők, 1949

    20x24 cm

    Rézkarc, papír

    Jelzés nélkül

    145 000 Ft

    Részletek
  • Derkovits Gyula - Fiatal lány, 1919

    Derkovits Gyula

    (1894 - 1934)

    Fiatal lány, 1919

    41.5x29 cm

    tus, papír

    jelezve balra fent: Derkovits Gy 1919

    Részletek
  • Derkovits Gyula - Kábelrakók, 1924

    Derkovits Gyula

    (1894 - 1934)

    Kábelrakók, 1924

    27x25 cm

    Rézkarc, papír

    Jelezve jobbra lent: Derkovits Gyula

    145 000 Ft

    Részletek
  • Derkovits Gyula - Piacon

    Derkovits Gyula

    (1894 - 1934)

    Piacon

    23x33 cm

    tus, papír

    Jelzés nélkül

    240 000 Ft

    Részletek
  • Szabó Lajos - Önarckép 1967

    Szabó Lajos

    (1927 - 1995)

    Önarckép 1967

    12,5x8,5 cm

    Ceruza, papír

    Jelezve jobbra lent: Szabó Lajos 1967 jún. 21.

    45 000 Ft

    Részletek
  • Orosz János - Végjáték, 1982

    Orosz János

    (1932 - )

    Végjáték, 1982

    20x22 cm

    toll, papír

    Jelezve jobbra lent: Oross 1982 János

    80 000 Ft

    Részletek
  •  Mednyánszky László - Katonatiszt

    Mednyánszky László

    (1852 - 1919)

    Katonatiszt

    16,5x22 cm

    vegyes technika, papír

    Jelezve jobbra lent: Mednyánszky

    660 000 Ft

    Részletek
  • Dési Huber István - Városkép (Firenzei sikátorok) 1927

    Dési Huber István

    (1895 - 1944)

    Városkép (Firenzei sikátorok) 1927

    20x19 cm

    rézkarc, papír

    Jelezve jobbra lent: Dési Huber István Jelezve balra lent.: Firenzei sikátorok 1927

    65 000 Ft

    Részletek
  •  Korga György - Ikebana csendélet

    Korga György

    (1935 - 2002)

    Ikebana csendélet

    77x78 cm

    olaj, farost

    Jelezve jobbra lent: Korga

    295 000 Ft

    Részletek
  •  Szőnyi István - Danaidák,1920

    Szőnyi István

    (1894 - 1960)

    Danaidák,1920

    50x40 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Szőnyi I. 1920

    Részletek
  • Beron Gyula - A New York Palota újjáépítése

    Beron Gyula

    (1885 - 1971)

    A New York Palota újjáépítése

    34x46 cm

    akvarell, papír

    j.b.l.: Beron Gy.

    195 000 Ft

    Részletek
  • Dániel Kornél Miklós - Női aktok enteriőrben, 1992

    Dániel Kornél Miklós

    (1923 - 2002)

    Női aktok enteriőrben, 1992

    39,5x29,7 cm

    diópác, papír

    j.j.l.: DK 992

    126 000 Ft

    Részletek
  • Jakuba János - Mediterrán tengerpart (Lépcsőn felfelé sétáló alak), 1960-as évek

    Jakuba János

    (1909 - 1974)

    Mediterrán tengerpart (Lépcsőn felfelé sétáló alak), 1960-as évek

    60x80 cm

    olaj, farost

    Jelezve jobbra lent: Jakuba

    625 000 Ft

    Részletek
  •  Balogh István - Fekete fotelben, 1910

    Balogh István

    (1890 - 1956)

    Fekete fotelben, 1910

    11x10 cm

    Vegyestechnika, papír

    Jelezve jobbra lent: Balogh István Jelezve balra lent: 1910

    565 000 Ft

    Részletek
  • Dániel Kornél Miklós - Ülő női akt enteriőrben, 1992

    Dániel Kornél Miklós

    (1923 - 2002)

    Ülő női akt enteriőrben, 1992

    34,5x29,8 cm

    diófapác, papír

    j.j.l.: DK 992

    98 000 Ft

    Részletek
  • Bor Pál - Nagyvárosi fények (Coca Cola )

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Nagyvárosi fények (Coca Cola )

    43x30 cm

    Akvarell, papír

    Jelzés nélkül

    345 000 Ft

    Részletek
  • Góth Imre - Női portré

    Góth Imre

    (1893 - 1982)

    Női portré

    44x32 cm

    vörös kréta, szén, papír

    Jelzés nélkül

    275 000 Ft

    Részletek
  •  Rózsahegyi György - Dénes László költő, újságíró portréja

    Rózsahegyi György

    (1940 - 2010)

    Dénes László költő, újságíró portréja

    29.5x21 cm

    grafit, papír

    j.j.l.: RGY monogram, az ábrázolt személy autográf dedikálásával

    85 000 Ft

    Részletek
  • Zombory Lajos - Itatás

    Zombory Lajos

    (1867 - 1933)

    Itatás

    40x50 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Zombory L.

    190 000 Ft

    Részletek
  •  Mattis Teutsch János - Ketten, 1930 körül

    Mattis Teutsch János

    (1884 - 1960)

    Ketten, 1930 körül

    99 x 69 cm

    Tempera, vegyes technika, papír

    Jelezve jobbra lent: MT

    Részletek
  • Bor Pál - Szemüveges férfi portréja

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Szemüveges férfi portréja

    26x19 cm

    szén, papír

    Jelzés nélkül

    95 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Árnyas út 1928

    Ismeretlen festő

    Árnyas út 1928

    25x17 cm

    akvarell, papír

    Jelzés nélkül

    27 000 Ft

    Részletek
  •  Weiler Péter - Gépkocsi átadás tavaszi esőben, 2021

    Weiler Péter

    (1974 - )

    Gépkocsi átadás tavaszi esőben, 2021

    80 x 80 cm

    Giclée, vászon + NFT

    900 000 Ft

    Részletek
  • Klie Zoltán - Szerelmesek a naplementében

    Klie Zoltán

    (1897 - 1992)

    Szerelmesek a naplementében

    30x42 cm

    Akvarell, papír

    Jelezve jobbra lent: Klie

    865 000 Ft

    Részletek
  •  Csallóközi Farkas Lőrinc - Kecskeméti sétány 1923

    Csallóközi Farkas Lőrinc

    (1898 - 1966)

    Kecskeméti sétány 1923

    44x40 cm

    Olaj, karton

    Jelezve balra lent: Farkas 923 Kecskemét

    385 000 Ft

    Részletek
  • Sárossy Eta - Fiatal bankár portréja

    Sárossy Eta

    (1895 - 1990)

    Fiatal bankár portréja

    90x70 cm

    olaj, vászon

    Jelezve jobbra fent: Sárossy 1941

    945 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Piaci jelenet

    Ismeretlen festő

    Piaci jelenet

    27x33 cm

    olaj, vászon kartonon

    Jelezve jobbra lent: M J...

    85 000 Ft

    Részletek
  •  Hiripi Gyula - Vázlatfüzetlap: Asszony kosárral és kar-tanulmány, 1946

    Hiripi Gyula

    (1917 - 1947)

    Vázlatfüzetlap: Asszony kosárral és kar-tanulmány, 1946

    29 x 20 cm

    tus, papír

    Jelzés jobbra lent: Hiripi Gyula 1946

    82 500 Ft

    Részletek
  •  Pap Emil - Balerina zöld selyemruhában

    Pap Emil

    (1884 - 1955)

    Balerina zöld selyemruhában

    47x35 cm

    olaj, fa

    Jelezve balra lent: Pap Emil

    465 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen fotós - Leopold Stokowsky és a zenekar, 1937

    Ismeretlen fotós

    Leopold Stokowsky és a zenekar, 1937

    17.8x24.1 cm

    Jelzés lent autográf felirat: "100 férfi egy kislány" L. Stokowsky

    55 000 Ft

    Részletek
  • Klammer Mariska - Szerelmesek a tulipánfa alatt

    Klammer Mariska

    (1877 - )

    Szerelmesek a tulipánfa alatt

    42x33,5 cm

    olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Klammer M.

    445 000 Ft

    Részletek
  • Kádár Katalin - No.2. Angyal, 2001

    Kádár Katalin

    (1951 - )

    No.2. Angyal, 2001

    34,7x49,7 cm

    szitanyomat, papír

    Jelzés alatta balra: No.2. Angyal (szitanyomat); jelzés alatta középen: 27/30; jelzés alatta jobbra: Kádár Katalin 2001

    64 500 Ft

    Részletek
  • Bor Pál - Parkban

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Parkban

    29x35 cm

    Litográfia, papír

    Jelzés nélkül

    145 000 Ft

    Részletek
  • Kótai Tamás - Közönséges pajzs, 1993

    Kótai Tamás

    (1959 - )

    Közönséges pajzs, 1993

    76x74 cm

    szitanyomat

    j.a.b.: Közönséges pajzs; j.a.k.: Próbanyomat II.; j.a.j.: Kótai Tamás 1993

    67 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Magyar nemes portréja, 1850

    Ismeretlen festő

    Magyar nemes portréja, 1850

    17x14 cm

    Olaj, fa

    Jelzés nélkül

    465 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Házaspár portré

    Ismeretlen festő

    Házaspár portré

    26,5x20 cm

    Vegyestechnika, papír

    Jelzés nélkül

    Részletek
  • Kovács Tamás - A tarot világa, A csillag

    Kovács Tamás

    (1942 - 1999)

    A tarot világa, A csillag

    41x59 cm

    rézkarc, papír

    Jelzés alatta jobbra: Kovács Tamás; jelzés alatta balra: A tarot világa, A csillag

    45 000 Ft

    Részletek
  •  Metykó Gyula - Álló akt

    Metykó Gyula

    (1907 - 1992)

    Álló akt

    29,5x21 cm

    toll, papír

    J.j.l.: M.Gy.

    45 000 Ft

    Részletek
  • Gara Arnold - Előtte állt, feléje intett

    Gara Arnold

    (1882 - 1929)

    Előtte állt, feléje intett

    20x12 cm

    rézkarc, papír

    Jelezve jobbra lent: Gara A. Jelezve jobbra lent: Puskin Anyegin

    75 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Vak vezet világtalant

    Ismeretlen festő

    Vak vezet világtalant

    10x16 cm

    tempera, papír fára kasírozva

    Jelzés nélkül

    275 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Dobozból kikandikáló cica

    Ismeretlen festő

    Dobozból kikandikáló cica

    42x27 cm

    Olaj, farost

    Jelzés nélkül

    135 000 Ft

    Részletek
  • Szentgyörgyi Kornél - Önarckép 1967

    Szentgyörgyi Kornél

    (1916 - 2006)

    Önarckép 1967

    12,5x8,5 cm

    Ceruza, papír

    Jelezve jobbra lent: Szentgyörgyi 967

    48 000 Ft

    Részletek
  •  Schaár Erzsébet - Önarckép 1969

    Schaár Erzsébet

    (1905 - 1975)

    Önarckép 1969

    8,5x7,7 cm

    Toll, papír

    Jelezve balra lent: 69 május Jelezve jobbra lent: Schaar Erzsébet

    145 000 Ft

    Részletek
  •  Benes József - Félig lebontva, 1996

    Benes József

    (1938 - 2017)

    Félig lebontva, 1996

    100x70 cm

    szitanyomat

    Jelezve alatta balra: Félig lebontva; jelezve alatta középen: 14/14; jelezve alatta jobbra: Benes József '96

    84 000 Ft

    Részletek
  •  Kunffy Lajos - Vörös hajú kisgyerek portréja (A Kunffy-gyerek), 1908

    Kunffy Lajos

    (1869 - 1962)

    Vörös hajú kisgyerek portréja (A Kunffy-gyerek), 1908

    46x38 cm

    pasztell, papír

    Jelezve jobbra lent: Kunfy 1908

    750 000 Ft

    Részletek
  •  Gábor Jenő - A pécsi Balokány uszoda, 1914

    Gábor Jenő

    (1893 - 1968)

    A pécsi Balokány uszoda, 1914

    39,5x50,5 cm

    olaj, farost

    Jelezve jobbra lent: Gábor J 1914; Jelezve a hátoldalon: A pécsi Balokány uszoda; Gábor Jenő; Pécs 1914; olajfestmény

    490 000 Ft

    Részletek
  •  Somssich József - Mesterember

    Somssich József

    (1812 - 1894)

    Mesterember

    94x73 cm

    olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Somssich 1856

    385 000 Ft

    Részletek
  • Diósy Antal - I. világháborús lövészárok - Bukovina, 1918

    Diósy Antal

    (1895 - 1977)

    I. világháborús lövészárok - Bukovina, 1918

    23x31 cm

    akvarell, papír

    Jelezve jobbra lent: Diósy A. 1918

    145 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen fotós - Ninotchka című film plakátja (Greta Garbo, Melvyn Douglas és Ina Claire), 1939

    Ismeretlen fotós

    Ninotchka című film plakátja (Greta Garbo, Melvyn Douglas és Ina Claire), 1939

    20.3x25.5 cm

    Jelzés jobbra lent: 1100-24

    85 000 Ft

    Részletek

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!

Adja meg személyes adatait:*

Állapotleírás kérése

Az Ön neve
E-mail címe:
Telefonszáma: *
book_directory

*Kötelező mező

Köszönjük érdeklődését.
Munkatársaink az Ön által megadott címen hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
  • Aukció

    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
  • Kiállítás

    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések...
    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések találhatók benne, mégis sokkal több, mint egyszerű művészettörténet: megdöbbentően...
  • Festményértékbecslés

    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...
    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...

Kapcsolat

1055 Budapest, Szent István körút 5.
  • +36 1 269 3148
  • |
  • gallery@kieselbach.hu
Nyitvatartás: Hétfő - Vasárnap 10:00 - 18:00
Kövessen minket!
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube
  • Vásárlás
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
  • Aukció
  • Webshop
  • Megvesszük
  • Keresünk
  • Eladná műalkotásait? Segítünk értékesíteni!
  • Festmények értékbecslése
  • Aukcióra
  • Megvételre
  • Adatbázisunkba
  • Wanted! Konkrét képeket keresünk
  • Bemutatjuk
  • Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
  • Művészek, alkotások
  • Kiállítások
  • Magyarországi Műgyűjtők Lexikona
  • Profi kereső
  • Postatakarékpénztár
  • Információk
  • Munkatársaink örömmel állnak rendelkezésére!
  • Hírek
  • Rólunk
  • Jogi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Ászf - Árverési feltételek
  • Hogyan vásárolhat nálunk?
  • Ászf - Elektronikus kereskedelem (webshop)
Műtárgyainkat az UNIQA biztosítja
Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével Ön elfogadja ezt. Részletek" Elfogadom
  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk
  • Online licit