
logo
  • +36 1 269 3148
  • gallery@kieselbach.hu
  • 0
  • Belépés / Regisztráció
  • Hivatalos fordítások

    • Magyar
    • Angol

    Google fordító

Festmények

Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Festményértékbecslés
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk
  • Művészek szerint

  • Stílusok szerint

  • Kategória szerint

  • Összes alkotás

  • Művészek ABC
  • Webshop Stílusok
  • Kategóriák

  • Műgyüjtők
  • WANTED!
  • Emberábrázolás

  • Csendélet

  • Életkép

  • Erotika (18+)

  • Megvásárolható Sz...

  • Arckép

További kategóriák

  • Absztrakt művészet

  • Avantgárd

  • II. világháború u...

  • Szobor

  • Art deco

  • Impresszionizmus

További stílusok

  • Mikola András

  • Klie Zoltán

  • Zichy Mihály

  • Herrer Cézár

  • Munkácsy Mihály

További művészek

További Fotográfusok

  • Krebsz Mihály

  • Abonyi Éva

  • Fonó Albert és Lá...

  • Dorner Aurél

  • Almásy Ede, gróf

  • Bugsch Gusztáv

További műgyűjtők

  • Könyvek
  • Megvásárolható
  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • SCHEIBER

  • IDŐRŐL IDŐRE 1985

  • A MAGYAR FORRADALOM 1956 NAPLÓ

  • Gorka Géza életműve...

Összes könyv

  • Megtalált képek

  • Szőnyi István

  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • A TITKOS GYŰJTEMÉNY

  • ARANYKOROK ROMJAIN

*all_book*

  • Műtárgy beadása
  • Korábbi aukciók

  • Hogyan vásárolhat nálunk?

Aukcióra keresünk

A Kieselbach Galéria megalakulásától kezdve a magyarországi aukciós piac meghatározó szereplője.

Műtárgy beadása

  • 77. tavaszi aukció

     
  • 76. aukció

     
  • 75. Őszi aukció

     
  • 74. Tavaszi aukció

     
  • Aukció
    részletei

  • Aktuális kiállítás
  • Korábbi kiállítások

Eladásos kiállítás – Private Sale

Időpont:

2025. június 2. - július 31.

Helyszín:

Kieselbach Galéria

Kiállítás
részletei

  • Megtalált képek -...

     
  • Mengyán András: ...

     
  • Válogatott művek ...

     
  • Emlékezés Vera Mo...

     
  • Korábbi
    kiállítások

Festményértékbecslés

Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Több évtizedes gyakorlattal rendelkező szakembereink árajánlatot adnak minden hozzánk eljuttatott...

Megvesszük!

Galériánk készpénzért is vásárol művészeti alkotásokat. Kérje ingyenes értékbecslésünket, hogy tisztában legyen a birtokában lévű művek értékével!

  • Utazás

     
  • Tudomány

     
  • Történelem-Kép

     
  • Facebook oldal

     
  • Kapcsolat

  • Sajtó

  • Szakértőink

  • Célunk

  • Társadalmi szerepvállalás

  • Címlap
  • >>
  • Rippl-Rónai József
  • >>
  • Reithoffer néni ciniákkal, 1899

Rippl-Rónai József (1861 - 1927)

Reithoffer néni ciniákkal, 1899

Rippl-Rónai József - Reithoffer néni ciniákkal, 1899 | 75. Őszi aukció aukció / 84 tétel
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

70 x 50 cm
Olaj, karton
Jelezve jobbra fent: Rónai, Jelezve jobbra lent: Rónai 1899

VÉDETT - NO EXPORT


A hátoldalon autográf felirat: Alte Dame mit Blumen, az 1929-es nürnbergi magyar kiállítás raglapja és a Fränkel Szalon („Szépművészeti Kiállítások Magyar Mesterek Műveiből”) fejléces etikettje

Proveniencia: Egykor dr. Balla Adolfné (Pécs) tulajdonában, egykor Bedő Rudolf gyűjteményében, majd budapesti magángyűjtemény.

75. Őszi aukció / 84. tétel (2024-10-11)
Kikiáltási ár: 80 000 000 Ft / 200 170 EUR
Becsérték: 100 000 000 Ft- 150 000 000 Ft
/ 250 213 EUR - 375 319 EUR

Figyelem! A jelzett valuta árak kizárólag információs céllal szerepelnek a listában.
Az elszámolás alapja minden esetben a vételár kiegyenlítése napján érvényes valutaárfolyam.

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

75. Őszi aukció

Időpont:

2024. október 11. 18:00 - 22:00

  • Általános aukció feltételek

Kiállítva:

Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Ernst Múzeum, 1923 (kat. 83., Reithoffer néni ciniákkal).

Rippl-Rónai József emlékkiállítása. Ernst Múzeum, 1928 (kat. 68., Reithoffer néni ciniákkal).

Ungarische Kunst-Ausstellung. Norishalle, Nürnberg, 1929 (Alte Dame mit Blumen).

Szépművészeti kiállítások magyar mesterek műveiből. Fränkel Szalon, 1933.

Rippl-Rónai József halálának tizedik évfordulójára rendezett emlékkiállítás. Ernst Múzeum, 1937 (kat. 54., Reithoffer néni).

Bernáth Aurél újabb képeinek és Rippl-Rónai József (1861–1927) válogatott műveinek kiállítása. Gróf Almásy-Teleki Éva Művészeti Intézete, 1942 (kat. 136.. Reithoffer néni).

Rippl-Rónai József emlékkiállítása. Fővárosi Képtár, 1952 (kat. 8., Reithoffer néni).

Rippl-Rónai József centenáriumi kiállítása. Magyar Nemzeti Galéria, 1961 (kat. 40.. Reithoffer néni).

Reprodukálva:

Magyar Művészet, 1935, 77.

Francois Gachot: Rippl-Rónai. L’art hongrois. Singer és Wolfner, Budapest, 1944, 16. kép.

Szenvedély és tudás. Bedő Rudolf műgyűjteménye. Szerk.: Molnos Péter, Kieselbach Galéria, Budapest, 2010, 31, 36, 45.

Kérdése van?

Kapcsolat

Önnek is van Rippl-Rónai József képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Kérjen ingyenes értékbecslést
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom

Petrovics Elek: Rippl-Rónai József. Művészet, 1906/2., 107–117.

Rippl Rónai József Emlékezései. Nyugat, Budapest, 1911.

Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Ernst Múzeum, Budapest, 1923.

Rippl-Rónai József emlékkiállítása. Ernst Múzeum, Budapest, 1928.

Mattyasovszky-Zsolnay László: Balla Adolfné gyűjteménye Pécsett. Magyar Művészet, 1935, 72–81.

Rippl-Rónai József halálának tizedik évfordulójára rendezett emlékkiállítás. Ernst Múzeum, Budapest, 1937.

Meghalt Balla Adolf dr. felesége. Pécsi Napló, 1941. július 31.

Petrovics Elek: Rippl-Rónai. Athenaeum, Budapest, 1942.

Bernáth Aurél újabb képeinek és Rippl-Rónai József (1861–1927) válogatott műveinek kiállítása. Gróf Almásy-Teleki Éva Művészeti Intézete, Budapest, 1942.

Francois Gachot: Rippl-Rónai. L’art hongrois. Singer és Wolfner, Budapest, 1944.

Rippl-Rónai József emlékkiállítása. Fővárosi Képtár, Budapest, 1952.

Rippl-Rónai József centenáriumi kiállítása, Magyar Nemzeti Galéria – Rippl-Rónai Múzeum, Budapest – Kaposvár, 1961.

Genthon István: Rippl-Rónai József. Corvina, Budapest, 1977.

Keserü Katalin: Rippl-Rónai József. Corvina, Budapest, 1982.

Szabadi Judit: Így élt Rippl-Rónai József. Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 1990.

Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Szerk.: Bernáth Mária – Nagy Ildikó, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998.

Bernáth Mária: Rippl-Rónai József. Szemimpex, Budapest, 1998.

Gellér Katalin: A szecessziós Rippl-Rónai József. Fókuszban az életmű egysége. Új Művészet, 1998/8., 4–10.

Szabadi Judit: Rippl-Rónai. Corvina, Budapest, 2000.

Geller Katalin: Rippl-Rónai kapcsolata Mallarméval és körével. Ars Hungarica, 2000/1., 109–120.

Neuillyben. Rippl-Rónai József és James Pitcairn-Knowles. Szerk.: Jeremy Howard – Keserü Katalin, Ernst Múzeum, Budapest, 2004.

Farkas Zsuzsa: Rippl-Rónai József. Kossuth – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006.

Szenvedély és tudás. Bedő Rudolf műgyűjteménye, szerk.: Molnos Péter, Kieselbach Galéria, Budapest, 2010.

Rippl-Rónai és Maillol. Egy művészbarátság története. Szerk.: Földi Eszter, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2014.

 

A delikát párizsi festőiség kiemelkedő alkotása a fiatal Rippl-Rónai Józseftől. 19. század végi francia poézis, az őszi sanzon színeivel megfogalmazva. A mosolygós Reithoffer néni „mindenki nagyija”, a magyar „Whistler mamája”. Egykor a legendás Bedő-gyűjtemény éke volt, a chicagói csúcsmúzeumba került Karcsú hölgy vázával társdarabja. Korai főmű a legnagyobb kora modern magyar mestertől.

Whistler nyomában

Hosszas felkészülés után Rippl-Rónai József első párizsi kiállításával, 1892-ben robbant be a korabeli művészeti közéletbe. Finom költői húrokat megpendítő, franciás kulturáltságú képei elvarázsolták a művelt közönséget. Ahogy Ödön öccsének írta 1884-ben, Magyarországon ekkor még nem értették ezt a választékos stílust: „különös sors jutott osztályrészemül, Pesten visszautasítják a képemet, Párizsban pedig kitüntetett híres festőknek kell corigálnom; mesterük lenni. Most már nem tudom, hogy ezeknek ment-e el az eszük, vagy a pestiek tespednek penészes butaságban.”

Rippl-Rónai melankolikusan poétikus franciaországi korszakára a delikát színakkordok nagymestere, James McNeill Whistler volt a legnagyobb hatással. A fiatal magyar alkotó Munkácsyval való 1890 körüli szakítása után talált rá a Párizsban élő amerikai művészre. Így írt róla visszaemlékezésében: „1892 körül Whistler lett kedvence és irigyelt embere ennek a [Mars-mezei] szalonnak. Ha híre ment, hogy kiállítja portréit, mindenki kíváncsisággal tele várta a megnyitást, s valami nagyon szép, túlfinomultan ízléses piktúrát remélt. Többnyire így is lett, senki sem csalódott benne. […] Whistler szokásba hozta egyes régi mesterek műveinek hosszúkás formátumát, s a nagyobbrészt fekete vagy szürke ruhás nő vagy férfi alakjai állva, ülve, mindig disztingvált módon vannak beállítva”. Rippl-Rónai ezen a nyomvonalon haladva festette ikonikus, hosszanti női portréit, a Kalitkás nőt (1892, Magyar Nemzeti Galéria) vagy a Karcsú nő vázával című kompozícióját (1894, Art Institute of Chicago).

Mindenki nagyija

Rippl-Rónai ugyanezt a whistleri festészeti regisztert fordította át saját familiáris témáira is. Így született meg szülei kettős portréja (Szüleim negyven évnyi házasság után, 1897, Budapesti Történeti Múzeum) és ennek az időszaknak az egyik leghíresebb képe, vitathatatlan főműve, a nagymamáját ábrázoló Öreganyám (1894, Magyar Nemzeti Galéria), amely szürkébe és barnába burkolózva ábrázolja a festő idős nagyanyját. Ezt a portrét ünnepelte a párizsi kritika, ma is berakják Nabis-katalógusokba, de ezzel vívta ki Gauguin elismerését is, aki látta a Mars-mezei Szalon kiállításán. Ahogy Emlékezéseiben írta: „»Öreganyám« képe […] »hozott össze« Gauguinnel. A kép, mint a többieknek, neki is legjobban tetszett a Marsmezei Szalon akkori kiállításán. Az itt történt találkozásból kifolyólag hívott meg a Rue Vercingetorix-ban lévő műtermébe. Akkoriban tért vissza először Tahitiból, tehát csaknem egészen Gauguin volt már Gauguin. Hasonló értékű volt rám nézve e vele való találkozás, mint a Cézanne-nal való Marlotte-ban, Fontainebleau mellett, csak nem olyan egyszerű, amannál »bohémebb« jellegű találkozás.”

Az Öreganyám vagy a most vizsgált Reithoffer néni esetében letagadhatatlan annak a Whistlernek a hatása, akinek 1871-es Anyám arcképe című műve (Musée d’Orsay, Párizs) már Rippl-Rónai idejében ikonikusnak számított. A „Whistler mamáját”, a viktoriánus kor Mona Lisáját 1891-ben vásárolta meg a francia állam, és így került a Musée d’Orsay gyűjteményébe, ahol ma már több korabeli Rippl-Rónai-kép is függ. A gauguines kontúrokkal jelzett Reithoffer néni megjelenítése, csendes mosolyával és gesztenyebarna tekintetével, hasonló módon egyetemes „nagymamafigurává” alakítja át az idős hölgyet, ahogy a „Whisler mamája” vált ikonná és mémmé. Az amerikai művész saját portréit legszívesebben „szimfóniáknak”, „együttállásoknak”, „harmóniáknak”, „noktürnöknek” nevezte. Rippl-Rónainak az – életrajzi adatokkal be nem azonosított – Reithoffer néniről készült arcképe is hasonló módon szól a kifinomult franciás színharmóniákról és az őszi színek összecsengéséről. A barnákat átszínező rafinált lilák, púdersárgák és az aláfestő rőtvörös vonalak finom skálát képeznek, miközben az antracitszürkékkel modellált fekete tornyos sapka, az áll alatt megkötött masni és a vakító piros cíniacsokor (rézvirág) merész ellenpontokat képez. Egybecseng ezzel Rippl-Rónai művészi ars poeticája, ahogy visszaemlékezéseiben összefoglalta: „Ez az egyszerűségkeresés, melyet életmódomnak is főprincípiumává tettem, a magja az én festési faktúrámnak. Minél kevesebbel minél többet, sokat kifejezni: ez ma is a művészi mottóm.”

Párizsba beszökött az ősz

Rippl-Rónai hosszú pályakezdése Munkácsy modelljét követte, de ezen az úton a legmodernebb századfordulós francia művészkörök világáig jutott el. Kaposvári polgárcsalád gyermekeként rendíthetetlen festőművészeti vágyának – és pártfogóinak – köszönhetően kerülhetett csak be 1884-ben a müncheni akadémiára. Ott elsajátította a müncheni szalonzsánerek modorát, mégis a „művészet Mekkája”, Párizs felé vágyott. 1887-ben ösztöndíjjal került a francia fővárosba, ahol szerény pályakezdőként felkereste a sikerei csúcsán álló, ünnepelt festőfejedelmet, Munkácsy Mihályt. Három évig készített másolatokat a műhelyében, de közben – illetve a szakítás után – megismerte a friss modern művészi áramlatokat, többek között a művelt párizsi festőbarát, a skót származású James Pitcairn-Knowles jóvoltából. Az 1890-es évek első felében kibomló festészetét hosszanti, elnyújtott formájú, visszafogott színvilágú, egész alakos képmások és delikát ízlésű pasztellportrék határozták meg. A „fekete korszaknak” (1889–1899) nevezett periódusban Rippl-Rónai sajátos érzelmi-esztétikai szűrőjén engedte át az amerikai Whistler festészetét, a preraffaeliták angol hagyományát, a szimbolizmust, a posztimpresszionizmust és a nabik művészetét. 1893-ban csatlakozott a Nabis-hoz, a Gauguin és Puvis de Chavannes útját járó századvégi modern, misztikus francia festőtársasághoz, valódi baráti-művészi viszonyt alakítva ki a posztimpresszionizmus meghatározó csoportosulásával.

Rippl-Rónai az Emlékezéseiben körülírta azt a szimbolista szellemi kört, amelyre rátalált a 19. század utolsó évtizedében: „Amikor én kimentem Párisba, akkor még Rimbaud szelleme járta, de ez lassanként elcsendesedett […]. És, úgy-e, ha csak ezt az öt nevet emeljük ki a küzdelemből: a Verlaine, Mallarmé, Puvis de Chavannes, Rodin, Cézanne nevét – már akkor rámondhatjuk, hogy szép és »eredményes« korszak volt ez az új korszak.” A fiatal magyar festő ismerte az öreg Paul Verlaine-t, akinek fájóan búsongó, melankolikus sorait Tóth Árpád fordítása nyomán ismerte meg a magyar közönség: „Ősz húrja zsong, / Jajong, busong / A tájon, / S ont monoton / Bút konokon / És fájón.” Az Őszi chanson finom szimbolista hangulatba öltöztetett elmúlásvágya („Óh, múlni már, / Ősz! hullni már”) egy egész korszak alaphangulatát teremtette meg. (Pár évvel később Ady Endre is az ősz nyomában járt a francia fővárosban: „Párisba tegnap beszökött az Ősz. / Szent Mihály útján suhant nesztelen”.) Rippl-Rónai nemcsak fordításból ismerte ezt a lelkialkatához közel álló értelmiségi világot, hanem ott ült Stéphane Mallarmé emlékezetes keddi összejövetelein, hallgatva a párizsi széplelkek „virágos nyelvezetű beszélgetéseit”. Az ekkoriban, 1895 karácsonyán megjelent Les Vierges című litográfiai albumához a Mallarmé-körhöz tartozó belga költő, Georges Rodenbach írt szövegeket. Rodenbach regényeiben és verseiben ugyanúgy megjelent a finom metaforákkal jellemzett öregség és gyász, a századvégi elmúlás poézise. A Reithoffer néni portréja nem véletlenül szólaltatja meg az őszi falevelek rozsdás barnából lángoló vörösbe hajló színskáláját, s egyszersmind a „fekete korszak” után következő új periódus előszele is volt.

Alla prima festés

A kiterjedt Rippl-Rónai szakirodalomból (és a festmény hátoldalán megőrzött címkékből) pontosan ismerjük a mű készülésének dátumát: 1899. A gondosan dokumentált életpálya alapján tudjuk, hogy a befutott fiatal művész karrierjében nagy fordulat állt be. Rövid hazai látogatás után ekkor utazott el kedves barátjához, Aristide Maillolhoz egy kis katalán településre, Banyuls-Sur-Merbe. A szürkés-feketés whistleri palettához ragaszkodó Rippl-Rónai képein ekkor jelentek meg ismét az élénk színfoltok. Ahogy Emlékezéseiben felelevenítette ezt a fordulópontot: „Itt csakhamar mindent színesnek láttam, de még nem »naposnak«. Itt festettem azokat a képeimet, amelyeknek religiózusan egyszerű, de egyúttal színes motívumai átmenetül kínálkoztak a »fekete« sorozattól a napos, vagy ha úgy tetszik, harsogóan színes sorozathoz. […] Ez volt a fordulópont, innen datálódik mai felfogásom, búvárkodásaim mai állapota a piktúrában. Az itteni tanulmányok, festések különösen arról győztek meg, hogy a képeket nemcsak egyszerre kell megfesteni, hanem a színek erejét – különben nagyon egyszerű módon – fokozni kell.” A most vizsgált portrén már tetten érhető ez a fordulat, a „fekete korszakot” leváltó színesedés. Reithoffer néni kezében úgy lángolnak a vörös rézvirágok (cíniák), mint az Ady lelkében égő „kis rőzse-dalok” a Párizsban járt az Őszben.

Rippl-Rónai ragaszkodott az egyszeri ihlet hatására megszülető képek különleges erejéhez. Közepes vastagságú ecsetje lágyan simogatta végig a Reithoffer néni egyes elemeit, a ruha ráncait, az arc formát és a vörös cíniák virágait, míg az ajtóval tagolt háttér homogén foltjai is függőleges rovátkákra bomlanak. „Én – írta az Emlékezéseiben – az egyszerre-festés szépségében és erejében teljesen bízom. Fő törekvésem azért mindig az, hogy bármit, bármily méretben – már amint ez fizikailag lehetséges – egyszerre, mint piktor-nyelven mondani szokás: egy-ülésre fessek meg. Az így készült kép festésmódja emlékeztet a virágra vagy gyümölcsre, amelyen még rajta van a hamva.” Petrovics Elek elemezte a Művészet folyóirat hasábjain megjelent tanulmányában Rippl-Rónai képeinek ezt a különlegességét: „Festőnk mindent alla prima old meg s ha csak lehet, egy ülésre be is fejezi a képet; csak ha a feladat terjedelme ezt nem engedi, osztja folytatásokra a munkát. […] Az út, mely a benyomás fogantatásától a megörökítéséig vezet, rövidebb, semhogy útközben elillanhatna annak frissessége. S innen van képeinek egyöntetűsége, egységes, kerek hatása. Minden kép ugyanegy meglátás, ugyanegy fokú felindulás eredménye; a festői előadásban a nehezen megállapítható, gyakran számba sem eső, de a változó lelki és testi tényezők hatása alatt elkerülhetetlenül beálló zökkenések a lehetséges legkisebb mértékre vannak leszállítva. Ugyanazon izgalom melege árad szét a kép minden zugában, mint az életnek ugyanaz a nedve kering a növény minden rostjában. Az ily kép órák műve, s ha szerencsés óráké, becses tulajdonsága van: az élet melegét érezzük rajta.”

Nagy gyűjtők remeke

A közönség a festménnyel első alkalommal az Ernst Múzeum nagyszabású gyűjteményes kiállításán találkozott 1923-ban. (Már ekkor Reithoffer néni ciniákkal címmel szerepelt az alkotás, vagyis nem utólagos címadásról van szó.) A mű felbukkant a hagyatéki leltárban, majd az 1928-as emlékkiállításon. A kép hátoldalán olvasható „Szépművészeti Kiállítások Magyar Mesterek Műveiből” fejlécű címke alapján feltételezhető, hogy a Fränkel Szalon 1933-as tárlatsorozatán is szerepelt. Minden bizonnyal innen került egy rangos pécsi műgyűjteménybe, Balla Adolfné kollekciójába. Mattyasovszky-Zsolnay László 1935-ben hosszú tanulmányban elemezte a neves pécsi főorvos feleségének nagypolgári gyűjteményét, amelyben a 19. századi mesterek mellett kortárs modernek sorakoztak, egyrészt rajzok külföldi alkotóktól (Klimt, Matisse, Redon stb.), másrészt képek magyaroktól, Czóbel Bélától kezdve Egry Józsefen és Szőnyi Istvánon át Bernáth Aurélig. De a főszereplő Rippl-Rónai József volt, aki „már egy egész falat foglal el, tíz képével és pár kisebb rajzzal, és ez az egész gyűjtemény fénypontja”. Mattyasovszky-Zsolnay külön kiemelte a „régebbi olajfestésű arcképet”, amelyet „Reithoffernéként” azonosít. A folyóiratban szerepelt a portré első reprodukciója (az egyszerű Néni képmegjelöléssel). „Balláné megízlelte a művészet kelyhének borát és mindig szomjasa fog maradni ezen soha ki nem apadó pohárnak” – zárta a szerző cikkét, de nem tudhatta, hogy ez be is igazolódik majd. Balla Adolfné rövid időn belül megszerezte Rákóczi úti pazar lakása díszeként Rippl-Rónai „fekete korszakának” egyik leglátványosabb, legszerethetőbb főművét, a Karcsú nő vázával című kompozíciót, amely az ezredforduló után került – az akkori aukciós árakat messze túlszárnyaló értéken – a világ egyik legfontosabb múzeumába, az Art Institute of Chicagóba.

A nagy társasági életet élő Balláné – még a vészkorszak előtt – 1941-ben Budapesten hunyt el. Kollekciójának két legszebb Rippl-Rónaija, a Karcsú nő vázával és a Reithoffer néni egy még híresebb gyűjtőnél talált új otthonra, a nagybányai vegyipari gyár tulajdonosánál, Bedő Rudolfnál. Az ambiciózus, széles műveltségű Bedő a műfaj legnagyobb sztárjától, Nemes Marcelltől „tanult” fiatalon. A tudományos igényességgel és kiváló érzékkel összeállított műgyűjteményében olyan – a két világháború között még kockázatosnak ítélt – művészek is szerepeltek, mint Csontváry, Anna Margit vagy Hincz Gyula. A Honvéd utca 3. szám alatti szecessziós palotában álló nagypolgári lakásában klasszikus stílus szerint osztályozott termekben sorakoztak a művek, a modernek mellett reneszánsz, barokk és rokokó remekek. A szerencsés történeti véletlennek köszönhetően a kollekció egyben maradt a rendszerváltás utánig, így a második világháború előtti műgyűjtemény különleges „zárványként”, a kommunizmus egyetlen túlélőjeként konzerválódott. A kollekció anyagát bemutató 2010-es könyvben látható az az archív enteriőrfotó, amelyen egy empire könyvszekrény körül egymás mellett sorakozik több Rippl-Rónai-kép is, középen a kukoricás korszak ikonikus darabja, a Bányai Zorka fekete ruhában (1919, magántulajdon), mellette pedig a korai francia „fekete korszak” finom hangulatú remekműve, az őszi színekre hangolt Reithoffer néni cíniákkal.

Kutatás: Rieder Gábor

 

MÁS ALKOTÁSOK A WEBSHOPBÓL

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

  • Rippl-Rónai József - Figurák

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Figurák

    32.5x23.5 cm

    Ceruza, papír

    felirat és jelzés jobbra lent: 1900 aout Rónai

    1 650 000 Ft

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Darvas Lili portré, 1922

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Darvas Lili portré, 1922

    53,5x42,5 cm

    Pasztell, papír

    Jelezve jobbra fent: Rónai

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Nagymama

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Nagymama

    28x22 cm

    Tus, papír

    Jelezve jobbra lent: Rónai

    950 000 Ft

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Kék inges férfi, 1910-es évek

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Kék inges férfi, 1910-es évek

    43 x 31,5 cm

    Pasztell, papír

    Jelezve jobbra lent: Rónai

    7 995 000 Ft

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Pavlovics hadnagy

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Pavlovics hadnagy

    24x18,5 cm

    színes ceruza, papír

    Jelezve balra fent: Rónai, Jelezve jobbra fent: 916 december Kaposvár Korona Kávéház, Jelezve alul: Pavlovics építő hadnagy

    585 000 Ft

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Zorka fekete barett sapkában, 1918

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Zorka fekete barett sapkában, 1918

    52x41 cm

    Pasztell, papír

    Jelezve jobbra fent: Rónai, Hátoldalon: Születésnapi emlék kis Zorkának 1918 jan. 12. Rippl Rónai

    8 950 000 Ft

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Párizsi modell műteremben (Zorka piros bársony széken)

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Párizsi modell műteremben (Zorka piros bársony széken)

    50,5 × 40,5 cm

    Pasztell, papír

    Jelezve jobbra fent: Rónai

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Délutáni pihenő

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Délutáni pihenő

    19,5 x 13 cm

    Akvarell, ceruza, papír

    Jelezve jobbra lent: Rónai

    475 000 Ft

    Részletek
  • Rippl-Rónai József - Vöröshajú párizsi modell (Az érzés), 1890-es évek eleje

    Rippl-Rónai József

    (1861 - 1927)

    Vöröshajú párizsi modell (Az érzés), 1890-es évek eleje

    26 × 22 cm

    Pasztell, vászon

    Jelezve jobbra fent: Rónai

    17 220 000 Ft

    Részletek
  • Ősz Dénes - Mérnökök

    Ősz Dénes

    (1915 - 1980)

    Mérnökök

    11.7x20.2 cm

    tus, toll, papír

    j.n.

    115 000 Ft

    Részletek
  •  Sinkó István - Lépcső a végtelenbe, 1997

    Sinkó István

    (1951 - )

    Lépcső a végtelenbe, 1997

    100x70 cm

    litográfia

    j.a.b.:Lépcső a végtelenbe; j.a.k.:litó próba 2; j.a.j.:Sinkó 97

    73 000 Ft

    Részletek
  • Vilhelm Károly - Don Giovanni, 1998

    Vilhelm Károly

    (1943 - 2011)

    Don Giovanni, 1998

    70x100 cm

    szitanyomat

    Jelezve alatta balra: Don Giovanni próba 2.; jelezve alatta jobbra: Wilhelm 98

    80 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Őszi erdő

    Ismeretlen festő

    Őszi erdő

    44x31,5 cm

    olaj, vászon, kartonon

    Jelezve jobbra lent: olvashatatlan

    85 000 Ft

    Részletek
  • Raksányi Rezső - Szerelmespár

    Raksányi Rezső

    (1879 - 1950)

    Szerelmespár

    62 x 80 cm

    olaj, vászon

    Jelzés balra lent: Raksányi D

    645 000 Ft

    Részletek
  •  Csillag József - Árnyas budapesti utca autóval

    Csillag József

    (1894 - 1977)

    Árnyas budapesti utca autóval

    20x28 cm

    Akvarell, papír

    Jelezve balra lent: Csillag

    385 000 Ft

    Részletek
  • Freytag Zoltán - Virágcsendélet

    Freytag Zoltán

    (1901 - 1983)

    Virágcsendélet

    70x60 cm

    Olaj, farost

    Jelezve balra fent: Freytag

    195 000 Ft

    Részletek
  • Vilhelm Károly - Virágcsendélet, 1997

    Vilhelm Károly

    (1943 - 2011)

    Virágcsendélet, 1997

    50x70 cm

    szitanyomat, papír

    Jelzés alatta balra: … virágok-szita-próba 2.; jelzés alatta jobbra: Vilhelm '97

    89 500 Ft

    Részletek
  • Kórusz József - Ősz Zebegényben

    Kórusz József

    (1927 - 2010)

    Ősz Zebegényben

    42x54 cm

    rézkarc, papír

    Jelzés alatta jobbra: Kórusz J.; jelzés alatta balra: Ősz Zebegényben; jelzés alatta középen: 8/15

    45 800 Ft

    Részletek
  •  Somogyi Imre - Vízpart lovasszekérrel

    Somogyi Imre

    (1918 - 1999)

    Vízpart lovasszekérrel

    60x80 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Somogyi Imre

    275 000 Ft

    Részletek
  •  Szalma Edit - Metamorfózis 5.

    Szalma Edit

    (1964 - )

    Metamorfózis 5.

    31x5x29,5 cm

    akrill, tus, papír

    Jelezve alatta jobbra: Szalma Edit

    67 000 Ft

    Részletek
  • Vilhelm Károly - Őszies, 1998

    Vilhelm Károly

    (1943 - 2011)

    Őszies, 1998

    70x99,5 cm

    szitanyomat

    j.j.k.: Őszies szitanyomat - próba 2 - Vilhelm 98

    70 000 Ft

    Részletek
  •  Bánsághi Vince - Téli táj, 1913

    Bánsághi Vince

    (1881 - 1960)

    Téli táj, 1913

    75x93 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Bánsági V 913

    675 000 Ft

    Részletek
  • Sárossy Eta - Fiatal bankár portréja

    Sárossy Eta

    (1895 - 1990)

    Fiatal bankár portréja

    90x70 cm

    olaj, vászon

    Jelezve jobbra fent: Sárossy 1941

    945 000 Ft

    Részletek
  •  Perlmutter Izsák - Hazafelé, 1901

    Perlmutter Izsák

    (1866 - 1932)

    Hazafelé, 1901

    81 x 82 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Perlmutter 1901, Hátoldalon: Unger Emil igazgató úrnak tiszteletem jeléül Perlmutter Izsák 1928 febr. 14., Ernst Múzeum kiállítási címke és BÁV 66-os aukciós cédula

    8 125 000 Ft

    Részletek
  • Kozma Lajos - Építkezés

    Kozma Lajos

    (1884 - 1948)

    Építkezés

    19,5x16,5 cm

    cinkográfia papir

    Jelezve jobbra lent: KL monogram

    125 000 Ft

    Részletek
  •  Bencze László - Gyülekezők

    Bencze László

    (1907 - 1992)

    Gyülekezők

    23x28,5 cm

    Tus, papír

    Jelezve balra lent: Bencze L

    100 000 Ft

    Részletek
  •  Gaál Imre Péter - Női akt

    Gaál Imre Péter

    (1921 - 2013)

    Női akt

    19x14,5 cm

    tus, papír

    Jelezve jobbra lent: Gaál

    76 000 Ft

    Részletek
  • Földes Imre - Hazafelé

    Földes Imre

    (1881 - 1948)

    Hazafelé

    52x65 cm

    olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Földes

    350 000 Ft

    Részletek
  • Barzó Endre - Beszélgető asszonyok

    Barzó Endre

    (1898 - 1953)

    Beszélgető asszonyok

    53x40 cm

    Vegyestechnika, papír

    Jelezve balra lent: Barzó E.

    285 000 Ft

    Részletek
  •  Lugosi Lugo László - Vojnich Erzsébet

    Lugosi Lugo László

    (1953 - 2021)

    Vojnich Erzsébet

    42x30 cm

    Jelzés jobb alsó sarokban: Vojnich Erzsébet 2004.12.17, Bal alsó sarokban: aláírás

    65 000 Ft

    Részletek
  • Orosz János - Termékenység, 1981

    Orosz János

    (1932 - )

    Termékenység, 1981

    20x22 cm

    toll, tus, papír

    Jelezve jobbra lent: Oross 1981 János

    80 000 Ft

    Részletek
  •  Macskássy Izolda - Női álom, 1985

    Macskássy Izolda

    (1945 - 2021)

    Női álom, 1985

    33x33 cm

    Selyempapír, vegyestechnika

    Jelezve jobbra lent: Macskássy Izolda 1985

    95 000 Ft

    Részletek
  • Németh György - Vidéki téli hangulat szekérrel

    Németh György

    Vidéki téli hangulat szekérrel

    59x79 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Németh György

    195 000 Ft

    Részletek
  •  Frederick D. Bunsen - Kompozíció, 2000

    Frederick D. Bunsen

    (1952 - )

    Kompozíció, 2000

    70x50 cm

    litográfia

    Jelezve alatta balra: Proba III/III; jelezve alatta jobbra: Bunsen 2000

    90 000 Ft

    Részletek
  •  Magén István - Hová?, 2001

    Magén István

    (1950 - )

    Hová?, 2001

    70x49,5 cm

    szitanyomat

    Jelezve alatta balra:Hová?; jelezve alatta középen: 3/30 szita; jelezve alatta jobbra: Magén István 01

    75 000 Ft

    Részletek
  •  Hincz Gyula - Absztrakt formavilág

    Hincz Gyula

    (1904 - 1986)

    Absztrakt formavilág

    14,5x19 cm

    rézkarc

    Jelezve alatta jobbra: Hincz Gy

    135 000 Ft

    Részletek
  •  Gálitzky K - Naplemente vitorlással

    Gálitzky K

    Naplemente vitorlással

    48x67 cm

    Pasztell, papír

    Jelezve balra lent: Gálitzky K

    155 000 Ft

    Részletek
  • Kozma Lajos - Szerelem (Vágyódás), 1909

    Kozma Lajos

    (1884 - 1948)

    Szerelem (Vágyódás), 1909

    19,5x16,5 cm

    cinkográfia, papír

    Jelezve jobbra lent: KL monogram 1909

    125 000 Ft

    Részletek
  •  Id. Giltán Tivadar - Kompozíció

    Id. Giltán Tivadar

    Kompozíció

    24x18,2 cm

    Jelezve a hátoldalon: Csövek - összevissza; Giltán Tivadar

    14 000 Ft

    Részletek
  •  Hiripi Gyula - Színvázlat a Kapálók a mezőn című képhez

    Hiripi Gyula

    (1917 - 1947)

    Színvázlat a Kapálók a mezőn című képhez

    28 x 17 cm

    tempera, papír

    Jelzés jobbra lent: HiripiGy

    77 500 Ft

    Részletek
  • Neogrády Antal - Hegyvidéki táj

    Neogrády Antal

    (1861 - 1942)

    Hegyvidéki táj

    36x50 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Neogrády A

    295 000 Ft

    Részletek
  •  Háry Gyula - Positanoi öböl vitorlásokkal (Olaszország)

    Háry Gyula

    (1864 - 1946)

    Positanoi öböl vitorlásokkal (Olaszország)

    22x27 cm

    Akvarell papír

    Jelezve jobbra lent: Positano Háry Gy

    185 000 Ft

    Részletek
  • Kótai Tamás - Rajz II., 2000

    Kótai Tamás

    (1959 - )

    Rajz II., 2000

    100x70 cm

    szitanyomat

    j.a.b.: Rajz II (2) 2000; j.a.k.: EA. 15/15; j.a.j.: Kótai Tamás

    70 000 Ft

    Részletek
  • Ősz Dénes - Ágyban fekvő kisbaba

    Ősz Dénes

    (1915 - 1980)

    Ágyban fekvő kisbaba

    37.5x26.7 cm

    akvarell, papír

    j.j.l.: ŐD 43 Roma

    195 000 Ft

    Részletek
  • K. Spányi Béla - Naplemente

    K. Spányi Béla

    (1852 - 1914)

    Naplemente

    75x100 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: K. Spányi B.

    1 250 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Elegáns hölgy portréja

    Ismeretlen festő

    Elegáns hölgy portréja

    50x35 cm

    Olaj,karton

    Jelzés nélkül

    645 000 Ft

    Részletek
  • Bor Pál - Szabadság ( Zászlót tartó férfi)

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Szabadság ( Zászlót tartó férfi)

    27x19 cm

    Akvarell, karton

    Jelzés nélkül

    185 000 Ft

    Részletek
  •  Országh György - Csendélet süteményekkel (mákosguba, mignon, puszedli, Hommage a Fényes Adolf)

    Országh György

    Csendélet süteményekkel (mákosguba, mignon, puszedli, Hommage a Fényes Adolf)

    60x80 cm

    Olaj, papír

    Jelezve balra lent: Országh Gy.

    395 000 Ft

    Részletek
  •  Szőnyi István - Melinda (A művész felesége), 1923

    Szőnyi István

    (1894 - 1960)

    Melinda (A művész felesége), 1923

    28x25,5 cm

    akvarell, papír

    Jelezve jobbra lent: Szőnyi I. 1923

    Részletek
  •  Nagy Árpád - Látomás, 1993

    Nagy Árpád

    (1950 - )

    Látomás, 1993

    75,5x102,5 cm

    litográfia

    Jelezve alatta balra: Látomás (litográfia); jelezve alatta középen: Próba 3; jelezve alatta jobbra: Nagy Árpád '93

    85 000 Ft

    Részletek

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!

Adja meg személyes adatait:*

Állapotleírás kérése

Az Ön neve
E-mail címe:
Telefonszáma: *
book_directory

*Kötelező mező

Köszönjük érdeklődését.
Munkatársaink az Ön által megadott címen hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
  • Aukció

    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
  • Kiállítás

    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések...
    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések találhatók benne, mégis sokkal több, mint egyszerű művészettörténet: megdöbbentően...
  • Festményértékbecslés

    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...
    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...

Kapcsolat

1055 Budapest, Szent István körút 5.
  • +36 1 269 3148
  • |
  • gallery@kieselbach.hu
Nyitvatartás: Hétfő - Péntek 10:00 - 18:00
Kövessen minket!
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube
  • Vásárlás
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
  • Aukció
  • Webshop
  • Megvesszük
  • Keresünk
  • Eladná műalkotásait? Segítünk értékesíteni!
  • Festmények értékbecslése
  • Aukcióra
  • Megvételre
  • Adatbázisunkba
  • Wanted! Konkrét képeket keresünk
  • Bemutatjuk
  • Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
  • Művészek, alkotások
  • Kiállítások
  • Magyarországi Műgyűjtők Lexikona
  • Profi kereső
  • Postatakarékpénztár
  • Információk
  • Munkatársaink örömmel állnak rendelkezésére!
  • Hírek
  • Rólunk
  • Jogi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Ászf - Árverési feltételek
  • Hogyan vásárolhat nálunk?
  • Ászf - Elektronikus kereskedelem (webshop)
Műtárgyainkat az UNIQA biztosítja
Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével Ön elfogadja ezt. Részletek" Elfogadom