Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Berény Róbert (1887 - 1953)

Műtermi csendélet zöld drapériával, 1904

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Berény Róbert képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

80 x 64 cm
Olaj, vászon
Jelezve jobbra középen: Berény R. 904 Bp.

8 125 000 Ft  
20 128 EUR / 23 111 USD / 18 905 CHF

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Témák:  drapéria asztali csendélet műteremben

Kategória:  Csendélet

Stílus:  Nyolcak

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom

Magyar vadak Párizstól Nagybányáig 1906–1914. Szerk.: Passuth Krisztina – Szücs György, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006.

A Nyolcak. Szerk.: Markója Csilla – Bardoly István, Pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtára, Pécs, 2010.

Barki Gergely: Berény Róbert. Kossuth – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2015.

 

Berény Róbert 1906-ban már mint a magyar vadak enfant terrible-je Párizsban állított ki az Őszi Szalonon. De Matisse előtt Zemplényi Tivadar volt a mestere Budapesten. A pesti zsidó polgárcsaládba született Berény – zenei érdeklődése mellett – 1904-től már szervezett képzőművészeti képzésben részesült a Mintarajziskolában. Korai képeit Munkácsy Mihály és Rembrandt ihlette, ahogy a most vizsgált, jelzése szerint Budapesten készült ifjúkori csendéletén is látható. Bár a kép születése idején Berény még 18 éves sem volt, máris megmutatta oroszlánkörmeit és hihetetlen tehetségét. Az egyszerű faasztalra ropogós fehér abroszt terített, arra helyezte el a csendélet tárgyait: a virágmintás kerámiakancsót, a vízzel teli poharat, a sárga citromot és a karcsú lábú üvegtálalót. A tálban lévő őszi gyümölcsök (talán sárgabarackok) meleg színei szinte beleolvadnak a háttérben fellógatott, árnyékos zöld drapéria virágmintás arany szegélyébe. A fiatal tehetség nem elégedett meg az egyszerű csendélettémával, hanem azt is játékosan ötvözte a rojtos, mintás kendővel. A bordűr rózsafejei szellemes párbeszédbe elegyednek a napfény által megvilágított tárgyakkal, a virágos kancsóval vagy a gyümölcsökkel. Mindehhez érzékien érett, bravúros ecsetkezelést társított, ólomfehér csúcsfényekkel.

Bár alapjában véve a klasszikusok múzeumi remekműveiből táplálkozott, érezhető rajta az a vonzalom, amely a fiatal Berényt elvezette a modernista csendéletfestészet legnagyobbjához, a bálványozott Paul Cézanne-hoz. Ahogy a művész monográfusa, Barki Gergely írta a hamarosan a legjobb párizsi szalonokban megforduló magyar művészről: „Berény Cézanne felfedezésében élen járt. Nem csupán a magyar festők körében volt az első, aki megértette és azonnal integrálta saját festészeti megnyilvánulásaiba, de a párizsi progresszió élvonalában is csak nagyon kevesen voltak, akik ennyire korán felismerték az aix-i remete megkerülhetetlenségét, az új utak origóját. Ebben minden bizonnyal nagy szerepe volt a Gertrude és Leo Stein által szervezett szombat esti összejöveteleknek, ahol Berény 1906-tól rendszeresen megfordult.” A most felbukkant, eddig nem ismert csendélet betekintést enged egy nagy formátumú művészegyéniség esztétikai profiljának kialakulásába. 

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!