Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Frey Krisztián (1929 - 1997)

Mari, 1968

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Frey Krisztián képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

70x57 cm
olaj, farost
Jelezve balra lent: Frey 68

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Elődök nélkül

 

A külön utakon járó, végül Svájcba emigráló Frey Krisztián művészete a pár esztendővel fiatalabb iparterves társak számára meghatározó jelentősségű volt. Jó barátja, Lakner László így emlékezett vissza művészetére: „ha én más utakon is jutottam el a szkriptorális festészethez, tudat alatt Frey Krisztián jobban hatott rám, mint Cy Twombly.” Frey festészetének eredendő alapkarakterét, az olvashatóság határán egyensúlyozó írott szó erős képiségét már első értő kritikusa, Perneczky Géza is kiemelte a 60-as években: „Frey Krisztián a kalligráfia legtisztább, mondhatnánk: legeurópaibb változatát teremtette meg fehér koloritú képeinek bő sorozatán. 1964-től készült képein nemcsak e stílus külső jegyei, az írva mozgó ecset dinamikus mozgása biztosította ezt a kalligráfiát, hanem a szó szoros értelmében vett írás is, hiszen a képek faktúráját az egymásra írt szövegfragmentumok, az összetorlódó kurzív betűk játéka tette dússá és szenvedélyessé. Frey Krisztiánnak nincsenek magyar elődjei, mert az ő szenvedélyes és eruptív kalligráfiái mellett Korniss képei is inkább a megállapodott dekorativitás, a hibátlan ízlés mintadarabjai.”

 

személyes, indulatokkal töltött egyéni feldolgozás”

 

Az 1960-as évek első felének meghatározó absztrakt csapata, a Zuglói kör után Frey Krisztián az Iparterv-kiállításokon testet öltő progresszív fiatal csoportosulás egyik alapemberévé vált. Ahogy Sinkovits Péter, az 1968-as első Iparterv-kiállítás kurátora fogalmazott manifesztumszerű bevezetőjében, az új nemzedék nem epigonként vette át az aktuális nyugati irányzatokat, hanem a lokális hang artikulálása révén: „Feladatuk nem csupán a megismert eredmények átvétele, nem epigonizmus, hanem személyes, indulatokkal töltött egyéni feldolgozás.” Talán a kiállítók közül leginkább Frey festészete valósította meg ezeket a célkitűzéseket. Freyből megállíthatatlan erővel tör ki a szenvedély, mintha egy soha véget nem érő belső monológot vésne fel erőtől duzzadó ecsetvonásaival a felületre, egymásra rétegezve a kurzív betűket és számokat, amíg áthatolhatatlan, alig kiolvasható faktúrává, a vonalak robbanékony halmazává válnak. A szürrealisták automatikus írását idézve Frey „pillanatnyi látleletet” készített az agyában zakatoló gondolatokról. A belülről áradó monológ szerves részét képezték a csapongó erotikus fantáziák.

 

Szerelem jele

 

Az iparterves kiállításokon láthatta a közönség elsőként Frey pop arttal flörtölő két legendás főművét, az applikált ruhadarabot magába foglaló Kombiné (3180) című alkotást (1966, Magyar Nemzeti Galéria), valamint a fatáblára ragasztott női cipőket tartalmazó Alles Vergängliche nur ein Gleichnis című asszamblázst (1969, Magyar Nemzeti Galéria). Mindkettő művet a kézjegyszerű frey-i meleg szürke határozza meg, illetve a töredékes feliratok. Ebben az emblematikus stílusban készültek az Iparterv-tárlatokon szereplő táblaképei is, például '68 augusztus (Dögölj meg Marika) címet viselő festmény (1968, Ludwig Múzeum). Ez utóbbi, zaklatott szerelmi szenvedélyről árulkodó festményt beválasztotta Kovalovszky Márta a Modern magyar festészet remekei című 2005-ös könyvének válogatott mezőnyébe. Ugyanebben a periódusban készült a most vizsgált alkotás is, amin a jellegzetes szürkét rózsaszín és vörös tónusok gazdagítják. A szegelt, kopott táblára rétegzett indulatos átfestések között kiolvashatatlan zsinórírásos sorok, címfestős számok, női nevek (Mari), dátumok és egy vágyat jelző szimbólum ismerhető fel, a személyes történeteken túl megidézve a szenvedélyekkel teli „hatvannyolcas életérzést”, a szerelem nyarától a prágai tavaszig.

 

Rieder Gábor

Frey Krisztián további alkotásai ajándék ötlet kategóriában

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról! Válassza ki az Önt érdeklő művészeket, stílusokat, témákat és kérje hírlevelünket, amelynek segítségével azonnal értesülhet a frissen beérkező művekről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról