Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Barcsay Jenő (1900 - 1988)

Csendélet gyümölccsel és poharakkal, 1927 körül

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Barcsay Jenő képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

61x81 cm
Olaj, vászon
Jelezve balra lent: Barcsay

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Proveniencia: egykor Dr. Baumgartner Sándor gyűjteményében

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom:

- Herpai András–Horváth Gyöngyvér–Szabó Noémi: Barcsay Jenő (1900–1988) a festő, a tanár. Kogart Galéria – Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ, Budapest, 2015

- Rózsa Gyula: Barcsay Jenő. Kossuth – Pesti Megyei Múzeumok Igazgatósága – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010

- Barcsay Jenő: Munkám, sorsom, emlékeim. Barcsay Jenő önéletírása. Szerk.: Károlyi Zsigmond, Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány, Szentendre, 2011

- Sümegi György: A képzőművészet somogyi földjén. Útközben, 1984/1.

 

KIÁLLÍTVA

Új Művészek Egyesülete (UME) kiállítása. Nemzeti Szalon, Budapest, 1928. február. (Feltehetően azonos: Kat. 11. Csendélet I. vagy 12. Csendélet II.)

Merítés a KUT-ból XII. Barcsay Jenő (1900-1988) festőművész emlékkiállítása. Haas Galéria, Budapest, 2008. október 17. – december 6. (Kat. 15.)

Barcsay Jenő (1900–1988) a festő, a tanár. Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ, Hódmezővásárhely, 2015. május 17. – szeptember 6.

 

REPRODUKÁLVA

Modern magyar festészet 1919–1964. Szerk.: Kieselbach Tamás. Budapest, 2004. 507. kép.

Modern Hungarian Painting 1919–1964. Szerk.: Kieselbach Tamás. Budapest, 2004. 507. kép.

Die Moderne in der Ungarischen Malerei 1919–1964. Szerk.: Kieselbach Tamás. Berlin, 2008. 507. kép.

Herpai András, Horváth Gyöngyvér, Szabó Noémi: Barcsay Jenő (1900–1988) a festő, a tanár. Kogart Galéria – Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ, Budapest, 2015.

 

A nagy találkozás

A műkereskedelem és a művészettörténet bennfentesei világszerte jól ismerik azt az örvendetes „jelenséget”, amit a remekművek magnetikus vonzerejének, egyfajta sajátos gravitációs kölcsönhatásnak is nevezhetnénk. Ha egy művész egyik kiemelkedő alkotása rekordáron talál gazdára egy nyilvános árverésen, ennek híre jó eséllyel előcsalogatja rejtekhelyükről a vele szoros stiláris rokonságban álló, nem egyszer sok évtizede lappangó műalkotásokat. Ez történt most Barcsay Jenő két, egyaránt 1927-ben készült alkotásával: a tavaszi árverés nagy érdeklődéssel kísért és zajos sikert arató Csendélete után felbukkant a kép párdarabja, amely nem csupán azonos évben, egyazon helyszínen, de közvetlenül egymást követően, csupán néhány nap elteltével született meg. Ráadásul nem csupán az időbeli és stiláris rokonság teremt párhuzamot a két műalkotás között, hanem a képek sorsa is: megfestésük után szinte azonnal a Baumgartner gyűjteménybe kerültek – ott, a legendás igali házban, egymás közvetlen közelében vészelték át a rákövetkező közel nyolc évtizedet. Az egyezések sora még tovább folytatható: bár pontos adatok hiányában ma még nem állíthatjuk teljes bizonyossággal, de több, mint valószínű, hogy a két festményt Barcsay 1928-ban, az Új Művészek Egyesületének bemutatkozó tárlatán együtt állította ki Csendélet I., illetve Csendélet II. címmel. Mindez a legkevésbé sem nevezhető véletlennek: két olyan remekműről van szó, amelyek önmagukban állva, egyenként is alkotójuk főműveinek tekinthetők, egymás mellett szemlélve őket azonban úgy csendülnek össze, hogy egyediségükön túlmutatva bepillantást engednek az alkotói folyamatba, esélyt kínálnak a művészi ideálok, a hatások és párhuzamok mélyebb megértésére.

1927 – a kubista kisérlet éve

Barcsay Csendélet gyümölcsöstállal és pohárral című képe különleges helyet foglal el a festő életművében. 1927-ben született, közvetlenül a jellegzetes, közismert barcsays hang megtalálása előtt, a Rudnay igézetében született pályakezdő művek után. Stílusa, szín- és formakezelése cáfolhatatlan bizonyítékot nyújt arra nézve, milyen impulzusok hatottak rá ezekben a hónapokban: Cézanne, a kubisták és Aba-Novák művészete egy rövid, de kiemelkedő remekműveket termő időszakra elvarázsolta a fiatal festőt. Barcsay ekkor már túl volt a párizsi ösztöndíjas hónapokon, amikor elsőkézből, közvetlen élmények alapján tanulmányozhatta a legmodernebb irányzatokat. „A kubizmus Párizsban már meglegyintett engem” – olvashatjuk egy vele készült interjúban az 1927-es évre utalva, s ez a sokat sejtető, de évtizedeken át rejtélyesnek ható félmondat tökéletesen rímel Aba-Novák Vilmos 1928-ban írt önéletrajzának alábbi sorára: „A formát vizsgáltam a legabszolútabb értelemben. Szinte kacérkodtam a kubizmussal.” E vallomásszerű megjegyzések, s a melléjük állítható remekművek, mint Barcsay most bemutatott csendélete vagy Aba-Novák húszas évek elején készült monumentális aktjai annak is cáfolhatatlan bizonyítékát adják, hogy néha meglepő pontokon bukkanhatunk a francia modernizmus inspiráló hatására.

Barcsay alig egy esztendőt kitevő, Cézanne és a kubisták hatásáról tanúskodó alkotói periódusa sokáig rejtve maradt a műértők előtt, sőt a monográfiák is rendre megfeledkeztek róla. Ennek legfőbb oka sajnos éppen maga Barcsay volt. Az egységes, töretlenül ívelő életmű igézetében igyekezett tudomást sem venni induló éveinek legizgalmasabb, kisérletező alkotásairól, sőt 1928 előtt készült műveit sok esetben saját maga semmisítette meg. Kromofággal lemosva tette őket alkalmassá újabb képeinek hordozó alapjául. Ez a sajátos purizmus – bár óriási károkat okozott – végül nem vezetett „tökéletes” eredményre: magángyűjtemények mélyén szerencsére fennmaradt néhány remekmű a művész korai korszakaiból is.

Két kép – a döntő lépés előre

Barcsay két csendélete már első pillantásra is számos rokon vonást mutat. A motívumok között főszerepet kapó, drapériával letakart gyümölcsöstálon túl közös bennük a rálátásos komponálás, a színvilág alapkaraktere, a formák síkokra bontása, a szisztematikus, lépésről-lépésre haladó képépítés, amely Cézanne analizáló, szerkesztő szellemét idézi. Szintén a francia mestertől – és persze Aba-Nováktól is – érkezhetett a reliefszerűen kezelt „ropogós” felület, a faktúra rejtett ornamentikája, az a virtuóz alkotói módszer, ahogy még az ecsetvonások iránya és a frissen felkent festék felületébe karcolt rovátkák ritmusa is a logikus konstrukció egyensúlyát szolgálja.

A tagadhatatlan rokonság mellett azonban lehetetlen nem észrevenni a jellemző különbségeket is. A tavaszi aukción szereplő képhez viszonyítva e most bemutatott kompozícióval Barcsay mintha még egy lépést tett volna a látványelvű festészettől a kubizmus és a konstruktív szemlélet felé. A kép kivágatát szűkebbre véve csökkentette a térmélység illúzióját, így a hangsúlyos felülnézet hatására, a szinte teljesen síkban kibontakozó szerkezetben dominánsá váltak a jelentés nélküli formák, a tartalmi utalásoktól elszakított absztrakt képelemek: az ívek, az erővonalak, a színek és a ritmusképletek. Ezzel párhuzamosan az analitikus kubizmusra jellemző színkezelés is megfigyelhető: az egységesebb, szűkebb regiszteren megszólaló kolorit szintén a szerkezet, a logikusan felépített konstrukció dominanciáját segíti elő.

Kivételes szerencse, amikor két szorosan összetartozó, közel egy évszázadot átvészelő remekmű együttes látványa módot ad arra, hogy jobban megértsük egy fiatal alkotó útkeresésének legizgalmasabb pillanatait. Barcsay két csendélete, a köztük kibontakozó viszony az egész pálya kulcsmomentumára világít rá: a döntő lépés megtétele a konstruktív szemlélet, a tiszta szerkezet, az életmű vezérgondolata felé.

 

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról! Válassza ki az Önt érdeklő művészeket, stílusokat, témákat és kérje hírlevelünket, amelynek segítségével azonnal értesülhet a frissen beérkező művekről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról